The Full Wiki

BBC World Service Television: Wikis

Advertisements
  
  

Note: Many of our articles have direct quotes from sources you can cite, within the Wikipedia article! This article doesn't yet, but we're working on it! See more info or our list of citable articles.

Encyclopedia

From Wikipedia, the free encyclopedia

BBC World Service Television (WSTV) was the name given to two of the BBC's international satellite television channels between 1991 and 1994. It was the BBC's first foray into worldwide television broadcasting. In Europe, it was the successor to BBC TV Europe, replacing it on March 11, 1991, with minor differences; in Asia, BBC WSTV was a 24-hour news and information service (a precursor to BBC World News), launched in Asia on October 14, 1991.

Unlike BBC World Service, it was not funded by the British government with a grant-in-aid; instead, it was funded by commercial advertising. Commercials were inserted locally by the cable or satellite providers. In the years that followed, the BBC would insert news headlines and other updates to fill the gaps, known as the break fillers.

Contents

Europe

In Europe, BBC WSTV was the BBC's subscription-funded entertainment service, which replaced BBC TV Europe on March 11, 1991. Like BBC TV Europe, it was a mix of BBC1 and BBC2, but showed specially commissioned World Service News bulletins in place of the BBC's domestic ones. The World Service News studio looked like the BBC's domestic news, though graphics and the on-screen logo broke the illusion.

Outside Europe

Outside Europe, BBC WSTV was the name of the 24-hour news, information and current affairs service, launched in Asia on October 14, 1991, on STAR TV, available from Turkey to South Korea on AsiaSat. Competing against CNN International, it showed current affairs and documentary programming from BBC One and BBC Two, in addition to World Service News.

Following STAR TV's acquisition by Rupert Murdoch's News Corporation, BBC WSTV was removed from the satellite beam that broadcast into China in 1994 [1], although it could still be received in the rest of Asia, particularly India.

Some WSTV programming was also carried in Africa on M-Net, and in Canada on CBC Newsworld.

Rebranding and reorganisation

In 1 January 1994, the news and information service was rebranded BBC World, and the subscription-funded entertainment service became BBC Prime, which was later phased out to become BBC Entertainment.

See also

External links

Advertisements

Advertisements






Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address
Message