The Full Wiki

Bangkok Post: Wikis


Note: Many of our articles have direct quotes from sources you can cite, within the Wikipedia article! This article doesn't yet, but we're working on it! See more info or our list of citable articles.


From Wikipedia, the free encyclopedia

Bangkok Post
The 60th anniversary edition of the Bangkok Post.
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner Post Publishing Public Co. Ltd.
Publisher Kowit Sanandang
Editor Pichai Chuensuksawadi, editor-in-chief
Veera Prateepchaikul, deputy editor-in-chief
Pattna Chantranontwong, editor
Founded August 1, 1946
Language English
Headquarters Khlong Toei, Bangkok
Circulation 75,000
Official website

The Bangkok Post is a broadsheet, English-language daily newspaper published in Bangkok, Thailand. The first issue was sold on August 1, 1946. It had four pages and cost 1 baht.

The newspaper was founded by Alexander MacDonald, a former OSS officer, and his Thai associate Prasit Lulitanond. Thailand, at that time, was the only Southeast Asian country to have a Soviet Embassy, and the American embassy felt it needed an independent but pro-American paper to present its views. Thus, some sources claim the financing came directly from the State Department or possibly even the OSS itself.

Nevertheless, under MacDonald's stewardship, the Bangkok Post was reasonably independent and employed many young newsmen, including Peter Arnett and T. D. Allman, who later became known internationally.

In a country where media censorship is common, the Bangkok Post portrays itself as having been comparatively free. There are notable instances where this is clearly untrue and the newspaper has often been accused of self-censorship in order to avoid controversy or conflict with powerful individuals. A ubiquitous example of this is an unwillingness to criticize the Thai monarchy, which would constitute an illegal act and would, doubtlessly, be hugely unpopular as an act of lèse-majesté. Another example of self-censorship, until recent years, was an unwillingness to point out influential and corrupt individuals. Yet another example of censorship was the newspaper's failure, during the Vietnam War, to report upon forays from U.S. Air Force bases in Thailand over North Vietnam and Cambodia. At the time none of these missions received coverage in the local press.

Alex MacDonald left Thailand after a military coup in the 1950s, and the newspaper was later led by Lord Roy Thomson. The paper has since changed hands. Major shareholders in Post Publishing include the Chirathivat family (owners of Central Group), the South China Morning Post of Hong Kong and GMM Grammy Pcl, Thailand's biggest media and entertainment company.

Another English newspaper of Thailand, the Bangkok World, was begun in the 1960s, but was bought by the Bangkok Post in 1971 and later was shut down.

Nowadays, the main competition comes from The Nation, a Thai-owned and managed newspaper. The Nation includes more campaigning journalism and is more royalist than the Bangkok Post. It also has ties to the governing Democrat Party and reports more on the South Thailand insurgency. The Bangkok Post, by contrast, employs several former student activists, the so-called "October people", and portrays news from an urban, middle-class point of view, styling itself as a "family newspaper." During the tenure of prime minister Thaksin Shinawatra, the Post largely toed the government line—at one point bowing to government pressure by firing a reporter who had exposed cracks in the runway of the prestige project Suvarnabhumi Airport along with the news editor [1]—while the Nation actively campaigned for Thaksin to resign. This should, however, not be taken as all-out support for Thaksin but has its roots in the fact that the premier drew a number of October people into his government and in concerns for advertising clients. Since the military coup that deposed Thaksin in 2006, the Post has been more outspoken in its criticism of the old power clique that took over and urged a swift return to democracy.

The daily also campaigns in columns and features for an austere, reformed version of Buddhism free of Thailand's traditional animist elements, which it views as superstitions, and against corruption in the official Buddhist establishment or Sangha.

The Bangkok Post was well-known for Bernard Trink's weekly Nite Owl column covering the seedy nightlife of Bangkok. Trink's column was published from 1966 (originally in the Bangkok World) until 2004, when it was discontinued. The newspaper has a lively letters page where expatriate and Thai regulars exchange opinions on local concerns.



  • Main body: Local, regional and world news, opinion and analysis pages, and sports news.
  • Business: Local, regional and world business and financial news and stock-market tables.
  • Outlook: A features section, including human-interest stories, entertainment news, a society page, advice columns, comics, puzzles, local television listings and movie ads.
  • Database: A weekly information technology section, inserted on Wednesdays.
  • Horizon: A weekly travel section, inserted on Thursdays.
  • Motoring: A weekly automotive section, inserted on Fridays.
  • Sunday Perspective: A weekly news analysis and investigative journalism section.
  • Real Time: A "what's on" arts and entertainment section, inserted on Fridays, including reviews of movies, books, music, restaurants, plus events listings.
  • Education: An English-language education section.
  • Guru: An entertainment magazine, inserted on Fridays and aimed at young adult readers.
  • Classified: A classified advertisement section containing extensive listings for jobs, housing, automobiles, entertainment, dining, travel and other services.

English language education site

A special Bangkok Post website helps Thais learn to read English by using the daily newspaper. Vocabulary, reading questions, and web resources are provided for a selection of articles every day. Articles are taken from the general news, tourism, entertainment, and business sections of the newspaper. The targeted audience includes individuals studying English by themselves as well as teachers using articles in the classroom.

See also

External links

Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address