Doordarshan: Wikis

Advertisements
  
  
  

Note: Many of our articles have direct quotes from sources you can cite, within the Wikipedia article! This article doesn't yet, but we're working on it! See more info or our list of citable articles.

Encyclopedia

From Wikipedia, the free encyclopedia

Doordarshan
Doordarshan Logo
Type Broadcast television network
Country India
Availability National
Founded by Government of India
Owner Prasar Bharati
Key people Ministry of Information and Broadcasting
Former names All India Radio
Official Website www.ddindia.gov.in

Doordarshan (Hindi: दूरदर्शन; literally Tele-Vision) is the public television broadcaster of India and a division of Prasar Bharati, a public service broadcaster nominated by the Government of India. It is one of the largest broadcasting organizations in the world in terms of the infrastructure of studios and transmitters. Recently, it has also started Digital Terrestrial Transmitters. On September 15 2009, Doordarshan celebrated its 50th anniversary.

Contents

Beginning

Doordarshan had a modest beginning with the experimental telecast starting in Delhi on 15 September 1959 with a small transmitter and a makeshift studio. The regular daily transmission started in 1965 as a part of All India Radio. The television service was extended to Bombay (now Mumbai) and Amritsar in 1972. Till 1975, seven Indian cities had television service and Doordarshan remained the only television channel in India. Television services were separated from radio in 1976. Each office of All India Radio and Doordarshan were placed under the management of two separate Director Generals in New Delhi. Finally Doordarshan as a National Broadcaster came into existence.

Nationwide Telecast

Doordarshan headquarters, Parliament Street, New Delhi

National telecasts were introduced in 1982. In the same year, colour TV was introduced in the Indian market with the live telecast of the Independence Day speech by then prime minister Indira Gandhi on 15 August 1982, followed by the 1982 Asian Games being held in Delhi. Now more than 90 percent of the Indian population can receive Doordarshan (DD National) programmes through a network of nearly 1400 terrestrial transmitters and about 46 Doordarshan studios produce TV programs today.

Early National Programming

The 80s was the era of Doordarshan with shows like Hum Log (1984), Buniyaad (1986-87) and comedy shows like Yeh Jo Hai Zindagi (1984).

Doordarshan also telecast English cartoons at 12.00 noon during summer vacations in a programme named "Fun Time" which showed cartoons like Spider-Man, Giant Robot (Johnny Soko and his flying robot), Gayab Aaya, Guchhae, He-Man, The Jungle Book, Talespin & Duck Tales also the comic plays of Charlie Chaplin, Laurel & Hardy and Didi's Comedy Show.

Channels

Presently, Doordarshan operates 19 channels – two All India channels-DD National and DD News, 11 Regional languages Satellite Channels (RLSC), four State Networks (SN), an International channel, a Sports Channel and two channels (DD-RS & DD-LS) for live broadcast of parliamentary proceedings.

On DD National(DD-1), Regional programmes and Local Programmes are carried on time-sharing basis. DD-News channel, launched on 3 November 2003, which replaced the DD-Metro Entertainment channel, provides 24-Hour news service. The Regional Languages Satellite channels have two components – The Regional service for the particular state relayed by all terrestrial transmitters in the state and additional programmes in the Regional Language in prime time and non-prime time available only through cable operators. DD-Sports Channel is exclusively devoted to the broadcasting of sporting events of national and international importance. This is the only Sports Channels which telecasts rural sports like Kho-Kho, Kabbadi etc. something which private broadcasters will not attempt to telecast as it will not attract any revenues.

Active Doordarshan

It is an Interactive Service of Tata Sky to show 4 TV Channels of Doordarshan which are not available on Tata sky as normal channels. Active Doordarshan channels are DD Kashir,DD Podhigai,DD Punjabi and DD Gujarati .

DD has its own DTH service called DD Direct Plus. It is free of charge.

International Broadcasting

DD-India is being broadcasted internationally through Satellite. It is available in 146 countries worldwide, however the information on picking up this channel in other countries is not easily available. In the UK, DD-India was available through the Eurobird Satellite on the Sky system on Channel 833 (the logo is shown as Rayat TV). The timing and programming of DD-India international is different from that of India. Transmissions for Sky Digital U.K. stopped in June 2008 and DirecTV U.S. stopped in July 2008.

Criticisms

Advertisements

Citiations of Bias

  • Doorsharshan does not have an independent editorial control unlike the BBC. Prasar Bharati, its parent body has all board members appointed by the Government of India acting through the Information and Broadcasting Ministry. This control is evident in a budget that allows expenditure on "propaganda and public relations".[1]
  • It has been actively used especially during the Emergency for government propaganda.[2]
  • In 2004, it censored the airing of a controversial documentary on Jayaprakash Narayan, one of the opposition leaders during the Emergency.[3]
  • In response to Pakistani propaganda in the Kashmir valley, Doordarshan launched the Kashir Channel in Kashmir for pro-Indian propaganda. DD Kashir beams programmes like Sarhad Key Do Rukh (Two faces of border), Pakistan Reporter, PTV Sacch Kya Hai (PTV! what is truth.[4]
  • It has in association with All India Radio established high power transmitters along the India-Pakistan Border to counter Pakistani propaganda with its own.[5]
  • During Operation Bluestar, only government sources were used for reporting the story. Here Doordarshan was complicit in the production of a video that claimed acts of violence which when investigated by independent journalists were found to be false.[6]

Commercial Viability

  • Once private television channels were allowed in the 1991, Doordarshan has seen a steep decline in viewership in homes with Cable and Satellite Television which in 2002 was just at 2.38% for DD National.[7]
  • While it earns significant advertising revenue due to the compulsory feed given to it by the highest bidder to national events including cricket tournaments,[7] there has been a proposal to give it funds by imposing a license fee to own a television in India like the BBC.[8] However this is unlikely to be imposed keeping in view the financial constraints of the average Indian viewer.[9]

See also

References

External links


Advertisements






Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address
Message