The Full Wiki

More info on El Alcázar

El Alcázar: Wikis

Advertisements
  

Note: Many of our articles have direct quotes from sources you can cite, within the Wikipedia article! This article doesn't yet, but we're working on it! See more info or our list of citable articles.

Encyclopedia

From Wikipedia, the free encyclopedia

El Alcázar was a Spanish far-right newspaper founded in 1936 [1]. The paper was founded as the principal nationalist mouthpiece during the Siege of the Alcázar in homage to the defenders of the Alcázar of Toledo [2 ].

During a short period which spanned from 1966 to 1968, the paper opened itself to the more moderate tendencies of the Francoist regime. However, its direction changed in 1968 and El Alcázar renewed with its support of Falangist ideology, especially after it was converted into the official newspaper of the Confederación Nacional de Ex Combatientes, organization grouping militants defending the essences of Franco's regime who fought in the Spanish Civil war , in June 1975.

Following Franco's death in November 1975 and the beginning of the transition to democracy, the newspaper became the mouthpiece of the Búnker, a group of Francoist and ultramontanist militaries and leaders opposed to democracy. Between 1977 and 1981, they published various articles from the Colectivo Almendros which publicly declared itself in favor of a coup d'état, one a short time before the 23-F attempted putsch. Following the self-dissolution of Blas Piñar's Fuerza Nueva, francoist far-right party, the newspaper published in 1983 a call for the creation of a new far-right party, materialized by the foundation of the Juntas Españolas.

The paper closed in 1988 as a result of poor sales [3]. Antonio Izquierdo served as the paper's last editor. By the end of the paper's run, circulation was primarily among Francoist veterans [2 ].

In November 1994 the High Court sentenced the Spanish State to pay 3000 Million Pesetas (18 Million Euros) to the owners of the already disappeared newspaper for discriminating it from official advertising, public subscription and subsidies by socialist governments. The money was used to pay the debts that Dyrsa, company holding the header had with the Social Security, public finances and ex-workers. [4]

References

  1. ^ Davies, 251
  2. ^ a b From text quoted in González, 424
  3. ^ Ross, 152
  4. ^ "Article published with new of the High Court sentence, 18th November 1994 (in Spanish)" http://www.elmundo.es/papel/hemeroteca/1994/11/18/comunicacion/16039.html

See also

Advertisements

Advertisements






Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address
Message