The Full Wiki

More info on El Mercurio

El Mercurio: Wikis

  
  

Note: Many of our articles have direct quotes from sources you can cite, within the Wikipedia article! This article doesn't yet, but we're working on it! See more info or our list of citable articles.

Encyclopedia

From Wikipedia, the free encyclopedia

eres un tonto el mas burro de todos y del mundo'For the Ecuadorian newspaper, see El Mercurio (Ecuador).

El Mercurio
El Mercurio cover.jpg
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner Agustín Edwards Eastman
Editor Cristián Zegers Ariztía
Founded September 12, 1827 (Valparaíso ed.)
June 1, 1900 (Santiago ed.)
Political alignment Far right, Conservative editorial opinion
Headquarters Avda. Santa María 5542
Vitacura, Chile
Official website http://www.mer.cl/

El Mercurio is a conservative Chilean newspaper with editions in Valparaíso and Santiago. Its Santiago edition is considered the country's paper-of-record and its Valparaíso edition is the oldest daily in the Spanish language currently in circulation. El Mercurio is owned by El Mercurio S.A.P. (Sociedad Anónima Periodística, "joint stock news company"), which operates a network of 19 regional dailies and 32 radio stations across the country. (See List of newspapers in Chile.)

Contents

History

El Mercurio's headquarters in Vitacura.

The Valparaíso edition of El Mercurio was founded by Pedro Félix Vicuña (Benjamín Vicuña Mackenna's father) on September 12, 1827, and was later acquired by Agustín Edwards Ross in 1880. The Santiago edition was founded by Agustín Edwards Mac Clure, son of Edwards Ross, on June 1, 1900. In 1942 Edwards Mac Clure died and his son Agustín Edwards Budge took over as president. When Edwards Budge died in 1956, his son, Agustín Edwards Eastman, took control of the company.

Criticism

El Mercurio has been criticized for having received funds from the CIA in the early 1970s to undermine the Socialist government of Salvador Allende through continuous anti-Allende propaganda and for "setting the stage for the military coup of 11 September 1973"[1], a fact the newspaper has always denied in spite of declassified documents which detail US interventions.[2]

References

  1. ^ (Kornbluh, 2003)
  2. ^ Covert Action in Chile 1963-1973., released by the U.S. Department of State; printed version: United States Senate Select Committee to Study Governmental Operations with Respect to Intelligence Activities, Staff Report, Covert Action in Chile (1963-1973) (Washington D.C.: U.S. Government Printing Office, 1975).

External links

Coordinates: 33°22′58″S 70°35′36″W / 33.38278°S 70.59333°W / -33.38278; -70.59333


El Mercurio
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner Agustín Edwards Eastman
Editor Cristián Zegers Ariztía
Founded September 12, 1827 (Valparaíso ed.)
June 1, 1900 (Santiago ed.)
Political alignment Right-wing, Conservative editorial opinion
Headquarters Avda. Santa María 5542
Vitacura, Chile
Official website http://www.mer.cl/

El Mercurio is a conservative Chilean newspaper with editions in Valparaíso and Santiago. Its Santiago edition is considered the country's paper-of-record and its Valparaíso edition is the oldest daily in the Spanish language currently in circulation. El Mercurio is owned by El Mercurio S.A.P. (Sociedad Anónima Periodística, "joint stock news company"), which operates a network of 19 regional dailies and 32 radio stations across the country. (See List of newspapers in Chile.)

Contents

History

File:El Mercurio
El Mercurio's headquarters in Vitacura.

The Valparaíso edition of El Mercurio was founded by Pedro Félix Vicuña (Benjamín Vicuña Mackenna's father) on September 12, 1827, and was later acquired by Agustín Edwards Ross in 1880. The Santiago edition was founded by Agustín Edwards Mac Clure, son of Edwards Ross, on June 1, 1900. In 1942 Edwards Mac Clure died and his son Agustín Edwards Budge took over as president. When Edwards Budge died in 1956, his son, Agustín Edwards Eastman, took control of the company.

Criticism

El Mercurio has been criticized for having received funds from the CIA in the early 1970s to undermine the Socialist government of Salvador Allende through continuous anti-Allende propaganda and for "setting the stage for the military coup of 11 September 1973"[1], a fact the newspaper has always denied[citation needed] in spite of declassified documents which detail US interventions.[2]

References

  1. ^ (Kornbluh, 2003)
  2. ^ Covert Action in Chile 1963-1973., released by the U.S. Department of State; printed version: United States Senate Select Committee to Study Governmental Operations with Respect to Intelligence Activities, Staff Report, Covert Action in Chile (1963-1973) (Washington D.C.: U.S. Government Printing Office, 1975).

External links

Coordinates: 33°22′58″S 70°35′36″W / 33.38278°S 70.59333°W / -33.38278; -70.59333








Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address
Message