The Full Wiki

Globovision: Wikis

Advertisements
  

Note: Many of our articles have direct quotes from sources you can cite, within the Wikipedia article! This article doesn't yet, but we're working on it! See more info or our list of citable articles.

Encyclopedia

(Redirected to Globovisión article)

From Wikipedia, the free encyclopedia

Globovisión
Globovision.jpg
Launched December 1, 1994
Owned by Corporación GV Inversiones, C.A.
Picture format 480i (SDTV)
Slogan 24 horas de información
Country  Venezuela
Language Spanish
Broadcast area Latin America and United States
Affiliates CNN, RCN TV, RCTV
Headquarters Caracas, Venezuela
Website Globovision.com
Availability
Terrestrial
UHF Channel 33 (Caracas)
Satellite
DirecTV Channel 110 (Venezuela)
Channel 724 (Puerto Rico & South America)

Globovisión is a 24-hour television news network in Venezuela. It broadcasts over-the-air in Caracas, Aragua, Carabobo and Zulia on UHF channel 33. Globovisión is seen in the rest of Venezuela on cable or satellite (Globovisión has an alliance with DirecTV, where it can be seen on channel 110) and worldwide from their website. Some of Globovisión's programs can be seen in the United States on cable network Canal Sur and TV Venezuela, a channel offered in DirecTV's Para Todos package.

Contents

History

On December 1, 1994, Luis Teófilo Núñez Arismendi, Guillermo Zuloaga Núñez, Nelson Mezerhane Gosen, and Alberto Federico Ravell Arreaza, inaugurated Globovisión, channel 33, the first 24-hour news network in Venezuela to broadcast over-the-air. Currently, Globovisión is broadcast over the air in Caracas,Aragua, Carabobo and Zulia. Globovisión's programming is also carried by 95 percent of the nation's cable systems.

Domestically, Globovisión has affiliations with Promar TV, TV Los Llanos, TV Guayana, the Televisora Regional del Táchira, TVS, Televisora de Oriente, Televisora Andina de Mérida, Amavisión, Sol TV, and community stations in Orituco, Macuro, and Santa Elena de Uairén.[1]

Overseas, Globovisión has affiliations with CNN en Español, RCN, Canal A, Canal N, Panamericana Televisión, Canal Sur, Canal 13, Todo Noticias, Monte Carlo Televisión, Canal 4, Canal 8, and Ecuavisa.[2]

Current shows

Globovisión building, Caracas

Most of the shows seen on Globovisión are national productions. They include:

  • Aló Ciudadano - A call-in show hosted by Leopoldo Castillo. This program is also simulcasted on the Circuito Nacional Belfort (CNB) radio network and is co-hosted by Sheina Chang and Andreina Fuenmayor.
  • Tocando Fondo - A talk show, hosted by Carlos Acosta (former co-host of Aló Ciudadano), seen on Saturdays at 8pm.
  • Entre Noticias - A weekend news show hosted by Diana Carolina Ruiz.
  • Plomovisión - A documentary series hosted by Johnny Ficarella. This program's name originated from an epithet given to the channel by President Hugo Chávez.
  • Primera Página - A morning news show hosted by Aymara Lorenzo, José Vicente Antonetti, Roberto Giusti, Julio César Pineda, Rebecca Moreno, and Andreína Gandica. It comes on at 6am on weekdays. José Domingo Blanco and Nathaly Salas Guaithero once hosted this show. It was originally hosted by Julio César Camacho.
  • En la Mañana - Another morning news show hosted by William Echeverría.
  • Biografías - A documentary series on famous Venezuelan personalities hosted by Mackey Arenas.
  • En Vivo - A live news show hosted by Alba Cecilia Mujica.
  • Titulares de Mañana - A show which reveals the front pages of tomorrow's newspapers in Venezuela. This show was originally hosted by Orlando Urdaneta. Orlando Urdaneta then changed the program's name to La Hora de Orlando in 2003. After he left Globovisión in 2004, the name was reverted back to "Titulares de Mañana" with Pedro Luis Flores as its host.
  • Noticias Globovisión - The network's main newscast, anchored by Gladys Rodríguez, Juan Eleazar Figallo, Alejandro Marcano Santelli, Alba Cecilia Mujica, and Diana Carolina Ruiz. It has several daily broadcasts.
  • Grado 33 – A news documentary series hosted by Norberto Mazza and María Elena Lavaud. This program is very critical of the Chávez government.
  • Tremenda Fuente - An afternoon news show hosted by Elizabeth Fuentes.
  • 35MM - One of the few non-political shows on Globovisión, it contains the latest news on upcoming Hollywood movies and is hosted by Víctor X. Another show that is similar to this is Faranduleando, which contains celebrity news.
  • Es Noticia - A morning news show.
  • Alta Densidad - A technology news show hosted by Carlos José Monzón. [1]
  • Sin Flash TV - A show, hosted by beauty queen Federica Guzmán, about the currently most popular nightclubs and discothèques in Venezuela.
  • Deportes Globovisión - Globovisión's sports show hosted by Aloys Marín.
  • Así Cocina Soucy - A cooking and gourmet show hosted by Héctor Soucy.
  • Buenas Noches - An evening talk show hosted by Francisco (Kico) Bautista, Carla Angola, and Roland Carreño.
  • Yo Prometo - A Sunday news show hosted by Nitu Pérez Osuna.
  • Fun Race - A documentary series on 4X4s hosted by Goizeder Azua.
  • Los Profesionales - A show where various professionals are interviewed about their careers.
  • Así Lo Veo - A news parody show hosted by Luis Chataing. It airs Sunday at 10:30pm and repeats on Monday at 3:30pm.
  • Emisión Juvenil de Noticias Globovisión - A just-for-teenagers version of Noticias Globovisión hosted by Jorge Luis Pérez Valery and Luis Anibal Velásquez. It airs Mondays starting at 2:30pm and Tuesday through Friday starting at 2:30pm and 3:30pm. Both guys also host Los Niños en la Calle on Saturdays starting at 5pm.

Criticism and controversies

Globovision has been criticized by many different sectors[3], in particular Chávez's government, where they accuse this channel of manipulating information, conspiracy, giving air time to the opposition (but not to the government), and racism, to name a few. Globovision, during the de facto government of Pedro Carmona, refused to show pro-Chávez demonstrations demanding the resignation of Carmona or the looting that occurred on April 12 and 13, 2002 (in contrast with the international media).

News on corruption and abuse regarding Chávez and the Government are aired on a daily basis in Globovision. The Washington Post, in an article covering the Chávez government's refusal to renew the license of Radio Caracas Televisión (RCTV), reported that "[f]ree expression is exercised in Venezuela. Another influential television station, Globovision, lambastes the Chávez government frequently ... "[4] Globovision is able to broadcast outside of Venezuela, and does so through satellite television. The channel can currently be seen in most Latin American countries as a 24-hour news channel. Nevertheless, Globovision has been the target of violent assaults to their equipment and journalists at various pro-government marches and protests. Additionally, microwave equipment, which allows for live transmissions, has been seized by the Government in the past.[5]

This channel had major coverage of the take over of Plaza Francia in Altamira (a neighborhood in the eastern part of Caracas) by a group of military officers that opposed Chavez. Over the next year, Globovisión would transmit, with great frequency, any news that occurred in this specific plaza. They also had major coverage of the general strike of 2002 and 2003, in which they supported the opposition in pressuring the resignation of Chávez.

On May 29, 2007, President Chávez claimed during a speech that Globovision had been actively encouraging civil unrest in Venezuela, as well as his assassination. His claim on the latter was based on broadcast footage of the attempted murder of Pope John Paul II (which was part of a series of pictures showing RCTV's historical news coverage) in combination with a song titled "Esto no termina aquí" ("This does not end here"). The Venezuelan Government proceeded to file a complaint against Globovision with the Attorney General Office on this matter.[6] Venezuelan students marched in the streets to protest the closure of RCTV and threats to Globovision. Globovision's director, Alberto Ravell, said, "We are not going to change our editorial line that we are not afraid of the threats from this government." [7]

Globovisión has also received direct shutdown threats by Chávez. On June 2, 2007, during a large public congregation of PSUV supporters at which Chávez was the main speaker, Globovisión and other channels received threats of potential shutdown in the future. In his speech, Chávez said that any channel can have its transmission concession withdrawn even before it expires, if it doesn't abide by the country's Constitution or laws.

On August 3, 2009, a small group of militant members of a pro-Chávez party, the United for Venezuela Party (UPV), attacked the headquarters of Globovisión. They fired tear gas into the compound and clashed with police. On 4 August the government arrested the attackers, and Chavez condemned the attacks.[8]

Investigation

In 2009, Venezuela's telecommunications regulator launched four different investigations into the Globovisión. A report about an earthquake before an official report later made on the official government channel and not paying $2.3 million tax for giving free airtime to anti-government groups during a 2002 oil strike were two of the accusations in the investigations.[9][10] Chávez demanded sanctions against Globovisión, calling station director Alberto Federico Ravell "a crazy man with a cannon".[11] This action was criticized by two officials who monitor freedom of speech, Frank La Rue of the United Nations and Catalina Botero of the OAS.[12]

See also

References

External links

Advertisements

Advertisements






Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address
Message