The Full Wiki

Jerusalem Post: Wikis

Advertisements

Note: Many of our articles have direct quotes from sources you can cite, within the Wikipedia article! This article doesn't yet, but we're working on it! See more info or our list of citable articles.

Encyclopedia

(Redirected to The Jerusalem Post article)

From Wikipedia, the free encyclopedia

The Jerusalem Post
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner Mirkaei Tikshoret
Editor David Horovitz
Founded 1 December 1932
(as The Palestine Post)
Political alignment Independent[1]
Language English and French
Headquarters Jerusalem, Israel
ISSN 0021-597X
Official website www.jpost.com

The Jerusalem Post is an Israeli daily English-language broadsheet newspaper, founded on December 1, 1932 by Gershon Agron as The Palestine Post. While the daily readership numbers (tens of thousands) do not approach those of the major Hebrew newspapers, the Jerusalem Post has a much broader reach than these other newspapers in that its readership comprises Israeli politicians, foreign journalists, and tourists, and it is also distributed worldwide.[2] Whilst it was once regarded as left-wing, the paper underwent a noticeable shift to the right in the late 1980s.[3] Under the new ownership and editorial leadership of editor-in-chief David Horovitz since 2004, the paper's political identity has moved to a more complex right-of-center position. Examples of this shift include support for the August 2005 disengagement from the Gaza Strip and the paper's advocacy for privatization of Israeli religious institutions.[4] The Post features columns and opinion articles that span the political spectrum.

Contents

History

May 16, 1948 edition of The Palestine Post

The Palestine Post was founded on December 1, 1932 by American journalist-turned-newspaper-editor, Gershon Agron in the British Mandate of Palestine. During its time as The Palestine Post, the publication supported the struggle for a Jewish homeland in Palestine and openly opposed British policy restricting Jewish immigration during the Mandate period.

According to the Historical Jewish Press, The Palestine Post was established "as part of a Zionist-Jewish initiative", and "Zionist institutions considered the newspaper one of the most effective means of exerting influence on the British authorities".[5]

On the evening of February 1, 1948, a stolen British police car loaded with half a ton of TNT pulled up in front of the Jerusalem office of the Palestine Post. The driver of a second car arrived a few minutes later, lit the fuse and drove off.[6] The building also contained other newspaper offices, the British press censor, the Jewish settlement police, and a Hagana post with a cache of weapons. Arab leader Abd al-Qadir al-Husayni claimed responsibility for the bombing, but Hagana leaders suspected other parties, including Etzel, British forces, and "German saboteurs".[7] Three persons died later, one newspaper typesetter and two people who lived in a nearby block of flats.[8] Dozens of others were injured and the printing press was destroyed. The morning paper came out in a reduced format of two pages, printed up at a small print shop nearby.[9]

In 1950, two years after the State of Israel was declared, the paper was renamed The Jerusalem Post.

Ownership changes

Until 1989 the paper supported the forerunners of the Labour Party. In 1989, the paper was purchased by Hollinger Inc. A number of journalists resigned from the Post after Conrad Black's takeover and founded the Jerusalem Report, a weekly magazine eventually sold to the Post. The leader of the walkout was David Landau, who founded Haaretz English Edition and went on to become editor-in-chief of Haaretz until 2009.

On November 16, 2004, Hollinger sold the paper to Mirkaei Tikshoret Ltd., a Tel Aviv-based publisher of Israeli newspapers. CanWest Global Communications, Canada's biggest media concern, had announced an agreement to take a 50 percent stake in the Jerusalem Post after Mirkaei bought the property, but the deal soured. The two sides went to arbitration, and CanWest lost.[10]

Political orientation

The New York Times says "The Jerusalem Post’s stance has swung back and forth." [11] Left-wing columns, notably by Larry Derfner and Naomi Chazan, are often featured on the editorial pages. It espouses economic positions close to those of neoliberalism: tight fiscal control on public spending, curbing of welfare, cutting taxes, and anti-union monopoly legislation, among others. The paper competes with Haaretz newspaper, which began publishing an English language edition in the 1990s as an insert to the International Herald Tribune.

Today

The Jerusalem Post is published from Sunday to Friday, with no edition appearing on Saturday (the Jewish Sabbath) and Jewish religious holidays. The editor-in-chief is David Horovitz (formerly editor of the Jerusalem Report) who took over for current Wall Street Journal editorial board member Bret Stephens in 2004. The paper hosts a number of regular opinion columnists who provide insights on particular subjects such as religion, foreign affairs and economics. The paper's current News Editor is [1]Amir Mizroch, who has directed the Post's news coverage since 2004.

The paper also publishes editions geared for the foreign market – a Christian edition, a French-language edition and an international edition – as well as several newspapers for children and teenagers. In 2007, it inaugurated a Hebrew-only business daily called The Business Post. There is also a section on Iran called "Iranian Threat'.

In January, 2008, the paper announced a new partnership with The Wall Street Journal, including joint marketing and exclusive publication in Israel of The Wall Street Journal Europe.[12]

Some of the material in The Jerusalem Post is translated and included in the free Hebrew daily Israel Post, which is co-owned by Eli Azur, who owns a controlling stake in The Jerusalem Post.

JPost.com

The Jerusalem Post also publishes an online edition found at, and colloquially referred to as, Jpost.com. The site contains archives that go back to 1989, and the default search on the site sends users to archive listings, powered by ProQuest, where articles can be purchased.[13] Free blurbs of the article are available as well, and full articles are available when linked to directly from navigation within JPost.com or from a search engine.

A French language version of the newspaper is also published online at fr.jpost.com[14]

Chief editors

See also

References

  1. ^ The Jerusalem Post (Israeli newspaper) Britannica
  2. ^ Chartrand, Sabra (January 2, 1990). "Outcry Erupts at The Jerusalem Post Over New Publisher's Editorial Bent". The New York Times. http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C0CEED6103AF931A35752C0A966958260. Retrieved 2007-12-12.  
  3. ^ The press in Israel BBC News, 8 May 2006
  4. ^ "There was hope that the tumult would end when the Post [was] bought […] this past November, just a few weeks after Horovitz was named as the Post’s new editor in chief. Horovitz […] has steered the Post from the right to the center politically […] " Israeli Newspaper Brawl Moving to the Internet (The Forward, February 2005)
  5. ^ Historical Jewish Press
  6. ^ American Jewish Historical Society: American Newlyweds in Israel, 1948
  7. ^ Uri Milstein, History of Israel's War of Independence, Vol III (English edition: University Press of America, 1997, ISBN 0761807691), pages 105–107.
  8. ^ The Palestine Post, 5 February 1948, p3.
  9. ^ American Jewish Historical Society: American Newlyweds in Israel, 1948
  10. ^ CanWest loses battle for 50% of 'Jerusalem Post'
  11. ^ New York Times
  12. ^ 'Post' partners with Wall Street Journal
  13. ^ Pqarchiver.com
  14. ^ Jpost.com

External links

Advertisements

Advertisements






Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address
Message