National Educational Television: Wikis

  
  
  

Note: Many of our articles have direct quotes from sources you can cite, within the Wikipedia article! This article doesn't yet, but we're working on it! See more info or our list of citable articles.

Encyclopedia

From Wikipedia, the free encyclopedia

National Educational Television
NET1966.png
Type Defunct Broadcast television network
Country United States
Availability United States / Canada
Founded 1952
Owner Ford Foundation
Corporation for Public Broadcasting
Launch date May 16, 1952
Dissolved October 4, 1970 (followed by PBS)
The color NET logo was incorporated into a model building at the beginning and end of Mister Rogers' Neighborhood from November 10, 1969 to October 2, 1970.

National Educational Television was an American educational television network in the United States from May 16, 1952, to October 4, 1970. It was replaced on October 5, 1970, by the PBS, which continues to the present.

Contents

History

The network was founded as the Educational Television and Radio Center (ETRC) in November 1952 by a grant from the Ford Foundation's Fund for Adult Education. It was originally a limited service for exchanging and distributing educational programs produced by local television stations to other stations; it did not produce any material by itself.[1]

In the spring of 1954, ETRC moved to Ann Arbor, Michigan, and on May 16 of that year it began its operation as a "network". It put together a daily five-hour package of programming, releasing it primarily on kinescope film to the affiliated stations by mail.[2] The programming was noted for treating subjects in depth, including hourlong interviews with people of literary and historical importance. The programming was also noted for being dry and academic, with little consideration given to entertainment value, a marked contrast to commercial television. Many of the shows were designed as adult education, and ETRC was nicknamed the "University of the Air".[3]

The center's headquarters moved from Ann Arbor, Michigan to New York City in 1958 and the organization became known as the National Educational Television and Radio Center (NETRC).[1]

The center became more aggressive at this time, aiming to have the role of the U.S.' fourth television network. This included the beginning of imported programming from the BBC into the United States. It increased its output to ten hours a week.[1]

The organization changed tack again in November 1963. It renamed itself National Educational Television, and spun off its radio assets. Under the centerpiece show NET Journal, NET began to air controversial, hard-hitting documentaries that explored numerous social issues of the day such as poverty and racism. While praised by critics, many affiliates, especially those in politically and culturally conservative markets, objected to the perceived liberal slant of the programming.

In 1966, NET's viability came into question when the Ford Foundation decided to begin withdrawing financial support because of NET's continual need for additional funding. In the meantime, the affiliated stations were determined to try to keep that from happening by developing a reliable source of revenue.

The U.S. government intervened and created the Corporation for Public Broadcasting in 1967 to fund the network for the time being. However, the CPB's intent was to create its own public broadcasting network. The CPB embarked on that course of action because many NET affiliates were alienated by the programming that network offered. These affiliates further felt that NET's simultaneous production and distribution of programming constituted a conflict of interest.

The last NET's 3rd and final ID. (February 19, 1968 to October 4, 1970)

PBS first began operations in 1969, with NET still producing several shows. However, NET's refusal to stop airing the critically praised but controversial documentaries led to the decision of both Ford and the CPB to shut the network down. In early 1970, both threatened to cut their funding unless NET merged its operations with Newark, New Jersey public station WNDT-TV.

On Monday October 5, 1970, the exact day that PBS began broadcasting, NET and WNDT-TV officially completed their merger. NET ceased to operate as a separate network from that point, although some NET-branded programming, such as NET Journal, was part of the PBS schedule for another couple of years before the identity was finally retired. WNDT's call sign was changed to the present WNET shortly thereafter. Some shows that began on NET, such as Sesame Street, continue to air on PBS today.

The NET acronym has since been revived twice: first in 1993 through 1997 as National Empowerment Television (later known as "America's Voice"), a cable channel that aired news and talk programming catering to a conservative (especially paleoconservative) audience; and in 2005, when Nebraska ETV and Nebraska Public Radio were united under a single name, Nebraska Educational Telecommunications.

Naming

  • 1952-1958: Educational Television and Radio Center (ETRC)
  • 1958-1963: National Educational Television and Radio Center (NETRC)
  • 1963-1970: National Educational Television (NET)

See also

External links

References

  1. ^ a b c "National Educational Television (NET)". University of Maryland. April 20, 2005. http://www.lib.umd.edu/NPBA/subinfo/net.html. Retrieved 2009-02-14.  
  2. ^ "Ford Foundation Activities in Noncommercial Broadcasting, 1951-1976". Ford Foundation. 2009. http://www.fordfound.org/archives/item/0303/text/012. Retrieved 2009-02-14.  
  3. ^ Carolyn N. Brooks (29 November 2007). "National Educational Television Center (NET)". Museum of Broadcast Communications. http://www.museum.tv/archives/etv/N/htmlN/nationaleduc/nationaleduc.htm. Retrieved 2008-12-30.  







Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address
Message