Novaya Gazeta: Wikis


Note: Many of our articles have direct quotes from sources you can cite, within the Wikipedia article! This article doesn't yet, but we're working on it! See more info or our list of citable articles.


From Wikipedia, the free encyclopedia

Novaya Gazeta
Novaya gazeta logo.png
Novaya Gazeta logo
Type weekly
Format A2 per spread
Owner Mikhail Gorbachev
Alexander Lebedev
Editor Dmitry Muratov
Founded April 1, 1993
Political alignment Liberalism, Opposition
Headquarters Moscow, Russia
Circulation 184,400[1]
Official website

Novaya Gazeta (Russian: Новая газета) is a Russian newspaper well-known in the country for its critical and investigative coverage of Russian political and social affairs.[2] It is published in Moscow, regions within Russia and in some foreign countries. As of 2009, the newspaper is published on Mondays, Wednesdays and Fridays. Four Novaya Gazeta journalists were murdered between 2001 and 2009.[3]


General information

Novaya Gazeta is known for being critical of Russian government policy. Journalist Anna Politkovskaya, who was critical of the Russia's actions in Chechnya, wrote for Novaya Gazeta until her assassination on October 7, 2006. The journalist wrote in an essay that the editors received:

Visitors every day in our editorial office who have nowhere else to bring their troubles, because the Kremlin finds their stories off-message, so that the only place they can be aired is in our newspaper, Novaya Gazeta.[4]

Yury Shchekochikhin, a renowned journalist and deputy in the State Duma, had also worked for the newspaper as an investigative journalist and had been a deputy Editor-in-Chief of it until he died after a mysterious and severe allergy on July 3, 2003. Some of his contributions published in Novaya Gazeta were related to the investigation of the Three Whales Corruption Scandal.

Former Soviet President Mikhail Gorbachev and State Duma Deputy Alexander Lebedev own 49% of the newspaper and the paper's staff controls the remaining 51% of shares. Gorbachev has long been a friend of the paper. He used the money from his 1990 Nobel Peace Prize to help set up Novaya Gazeta in 1993 and purchase its first computers.[5]

On 26 November 2001, Novaya Gazeta published an article by Oleg Lurie stating that the management of the International Industrial Bank headed by Sergey Pugachyov had been involved in money laundering in the Bank of New York.[6] Pugachyov's bank brought a libel suit against the newspaper citing financial losses, as a number of its customers had allegedly changed the terms of their accounts in a loss-making way because of the publication. On 28 February 2002, the bank won the case in Moscow's Basmanny municipal court and was awarded 15 million rubles (about $500,000) in lost revenue, an unprecedented sum for Russian newspapers that might undermine the very existence of Novaya Gazeta, especially as on February 22 Novaya Gazeta had been ordered by the same Basmanny court to pay about $1 million for a corruption allegation against the Krasnodar Krai's top judge. In April the decision on the International Industrial Bank case was reconfirmed by a court. However, in an article of 27 May 2002,[7] Yulia Latynina, a Novaya Gazeta journalist, revealed that the bank's three customers named in the lawsuit were its subsidiaries or otherwise controlled by its board of directors, and claimed that Novaya Gazeta had requested to open a criminal fraud investigation into the activities of the bank. As a result, in June 2002 the International Industrial Bank renounced its claim to the compensation.[8][9]

In April 18, 2009 Novaya Gazeta became the first Russian newspaper to interview the President of Russia Dmitry Medvedev.[10]


Svobodnoe Prostranstvo ("Free Space", Russian: Свободное Пространство), which formerly was a colour supplement to Novaya Gazeta, is included in the Friday issue.[11][12]

Novaya Gazeta issues regularly contain free inserts of its side-projects or other newly launched newspapers. United Civil Front newspaper (by the corresponding organisation) and Yabloko's newspaper were published in the form of such inserts in the past.

Current inserts are Shofyor ("Driver" or "chauffeur", Russian: Шофёр) side-project, popular-scientific Kentavr ("Centaur", Russian: Кентавр).

Le Monde diplomatique (Russian version) has been promoted by means of being issued as such inserts for one year. The number of subscribers after that has amounted to 43 and continuation of issuing the insert has been considered senseless.[13]

Opinions about the newspaper

Boris Stomakhin considered the newspaper a revival center of opposition.[14] Al Jazeera and Francesco Benvenuti referred to the newspaper as "anti-Putin".[15][16]


In 2004 the newspaper printed seven articles by columnist Georgy Rozhnov, which accused Sergey Kiriyenko of embezzling US$4.8 billion of IMF funds in 1998 when he was Prime Minister of Russia.[17] The newspaper based the accusations on a letter allegedly written to Colin Powell and signed by US Congressmen Philip Crane, Mike Pence, Charlie Norwood, Dan Burton and Henry Bonilla and posted on the website of the American Defense Council.[18] The newspaper went on to claim that Kiriyenko had used some of the embezzled funds to purchase real estate in the United States. It was later revealed that the letter was a prank concocted by The eXile.[19][18] In response, Kiriyenko sued Novaya Gazeta and Rozhnov for libel,[19] and in passing judgement in favour of Kiriyenko the court ordered Novaya Gazeta to retract all publications relating to the accusations, and noted "Novaya gazeta’s content on the missing IMF funds include a great deal of unproven information" and also went on to say that the newspaper "is obliged to publish only officially proven information linking Mr Kiriyenko with embezzlement."[17]


The newspaper was awarded the Henri Nannen Prize in 2007.[20]

Freelance journalist killed with Markelov

Journalist and human rights lawyer Stanislav Markelov was shot and killed in Moscow on 19 January 2009 leaving a press conference he held, protesting the early release from prison of Yuri Budanov. Anastasia Baburova, a freelance journalist for Novaya Gazeta who attempted to help Markelov, was also shot and killed. The investigation showd that Markelov was murdered by members of a neo-nazi group, the motif was the avenge for his lawyer work in interests of anti-fascist activists.[21][22]


  1. ^ "Register of certificated editions of 05.11.2009" (in Russian). National Circulation Service. Retrieved 2009-11-28.  
  2. ^ Halpin, Tony (January 23, 2009). "Journalists from Novaya Gazeta Are Assassination Targets". The Times. Retrieved 2009-11-27.  
  3. ^ Goguelin, Romain (January 23, 2009). "Human Rights Defenders Live Under Constant Threat". France 24. Retrieved 2009-11-27.  
  4. ^ Politkovskaya, Anna; trans. Tait, Arch (October 15, 2006). "Her Own Death, Foretold". The Washington Post. Retrieved 2009-11-27.  
  5. ^ "Gorbachev Buys Into Kremlin’s Most Vocal Critic". MosNews. June 7, 2006. Archived from the original on 2006-11-13.  
  6. ^ Lourie, Oleg (November 26, 2001). "Путин любит лыжи. Ну и при чем здесь Пугачев?" (in Russian). Novaya Gazeta. Retrieved 2009-11-27.  
  7. ^ Latynina, Yulia (May 27, 2002). "Можно ли сделать из стиральной машины автомат Калашникова?" (in Russian). Novaya Gazeta. Retrieved 2009-11-27.  
  8. ^ [1]
  9. ^ Vladimir Pribylovsky; Yuri Felshtinsky (2004). "Подавление СМИ [Suppression of the Media]" (in Russian) (DOC). Операция «Наследник» [Operation "Successor"]. Retrieved 2009-11-27.  
  10. ^ Muratov, Dmitry (April 18, 2009). "Medvedev's declaration. 2009 year". Novaya Gazeta. Retrieved 2009-11-27.  
  11. ^ Muratov, Dmitry; Yuri Safronov (November 21, 2008). "What is Friday? It's yet another day of Novaya Gazeta" (in Russian). Novaya Gazeta (№ 45).  
  12. ^ "2009 clarification for Novaya Gazeta subscribers" (in Russian). Novaya Gazeta (№ 45). November 21, 2008.  
  13. ^ Inozemtsev, Vladislav; Ekaterina Kuznetsova, others (July 26, 2007). "Уважаемые читатели «Новой газеты»!" (in Russian). Novaya Gazeta.  
  14. ^ Stomakhin, Boris (November 15, 2004). "Anti-Satarov". ChechenPress. Retrieved 2009-11-27.  
  15. ^ "Gorbachev invests in anti-Putin paper". Al Jazeera. June 23, 2006. Archived from the original on 2007-12-24.  
  16. ^ Benvenuti, Francesco (circa June 2007). "Europe as Seen from Russia". EuroPressResearch. Retrieved 2009-11-27.  
  17. ^ a b Melnikov, Mikhail (11-17 October 2004). "III. Lawsuits against Journalists". Center for Journalism in Extreme Situations. Retrieved 2009-01-31.  
  18. ^ a b Ames, Mark (22 July 2004). "Double Punk'd! Meta-Prank Goes Mega-Bad". The eXile. Archived from the original on 2008-02-26.  
  19. ^ a b ""Новая газета" опровергла обвинения в адрес Кириенко" (in Russian). Lenta.Ru. 20 December 2004. Retrieved 2009-01-31.  
  20. ^ Haesler, Isabelle (4 July 2007). "Deutsche Unternehmen unterstützen russische Zeitung "Nowaja Gaseta" mit Anzeigen" (in German). Henri Nannen Preis.  
  21. ^ "Chechen Rights Lawyer and Journalist Shot in Moscow". The International Herald Tribune Retrieved 01-19-2009
  22. ^ Kuznetsov, Andrey (6 November 2009). "Crime: True Face of Hatred" (in Russian). Lenta.Ru. Retrieved 2009-11-27.  

External links

Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address