The Full Wiki

RIA Novosti: Wikis

Advertisements
  
  

Note: Many of our articles have direct quotes from sources you can cite, within the Wikipedia article! This article doesn't yet, but we're working on it! See more info or our list of citable articles.

Encyclopedia

From Wikipedia, the free encyclopedia

RIA Novosti
Type News agency
Founded 1941
Headquarters Moscow, Russia

Russian Information Agency Novosti (RIA Novosti) (in Russian: Российское агентство международных новостей «РИА Новости») is a Russian state-owned[1] news agency based in the capital Moscow.

Contents

Overview

Head and Editor-in-Chief of RIA Novosti Svetlana Mironyuk with Ayad Madani, Minister for Culture and Information of Saudi Arabia

The agency publishes news and information about social-political, economic, scientific and financial subjects on the Internet and via e-mail in the main European languages and in Arabic.[2] It has a correspondent network in the Russian Federation, CIS and over 40 non-CIS countries.[2] Its clients include the presidential administration, Russian government, Federation Council, State Duma, leading ministries and government departments, administrations of Russian regions, representatives of Russian and foreign business communities, diplomatic missions, and public organizations.[2]

The current editor-in-chief and general director of the agency is Svetlana Mironyuk.[2]

History

RIA Novosti’s history dates back to June 24, 1941, when by a resolution of the USSR Council of People’s Commissars and the Communist Party Central Committee, “On the Establishment and Tasks of the Soviet Information Bureau”, the Soviet Information Bureau (Sovinformburo) was set up under the USSR Council of People’s Commissars and the Central Committee. Its main task was to oversee work to cover international, military events and the events of the country’s domestic life in periodicals and on the radio (from October 14, 1941, to March 3, 1942, was based in Kuibyshev – modern-day Samara).[2]

The bureau’s main task was to compile reports on the situation on the frontline of the war, work on the home front, and the partisan movement for the radio, newspapers and magazines. Sovinformburo directed the activity of the All-Slavonic Committee, Anti-Nazi Committee of Soviet Women, Anti-Nazi Committee of the Soviet Youth, Anti-Nazi Committee of Soviet Scientists, and the Jewish Anti-Nazi Committee. In 1944, a special bureau on propaganda for foreign countries was set up as part of Sovinformburo.[2]

Through 1,171 newspapers, 523 magazines and 18 radio stations in 23 countries, Soviet embassies abroad, friendship societies, trade unions, women’s, youth and scientific organizations, Sovinformburo informed readers and listeners about the struggle of the Soviet people against Nazism and in the post-war years about the main areas of Soviet domestic and foreign policies.[2]

Sovinformburo heads: A.S. Shcherbakov (from 1941 to 1945), S. A. Lozovsky (from 1945 to 1948), Y.S. Khavinson, D.A. Polikarpov.[2]

In 1961, the Novosti Press Agency (APN) succeeded Sovinformburo. It became the leading information and press body of Soviet public organizations. The constituent conference was held on February 21, 1961. The conference of representatives of Soviet public organizations adopted a decision to create a press agency of public organizations named Novosti. The agency’s guiding body was the Council of the Agency’s Founders.[2]

The APN founders were the USSR Journalists Union, USSR Writers Union, Union of Soviet Societies of Friendship and Cultural Relations with Foreign Countries, and the Znaniye Society. On April 3, 1961, the Agency charter was adopted. Under its charter, APN’s aim was “to contribute to mutual understanding, trust and friendship among peoples in every possible way by broadly publishing accurate information about the USSR abroad and familiarizing the Soviet public with the life of the peoples of foreign countries.” APN’s motto was “Information for Peace, for the Friendship of Nations”. APN had bureaus in over 120 countries. The Agency published 60 illustrated newspapers and magazines in 45 languages with a one-time circulation of 4.3 million copies. With the Union of Soviet Friendship Societies, APN published the newspaper, Moscow News, which in September 1990 became an independent publication. APN Publishing House put out over 200 books and booklets with a total annual circulation of 20 million copies. In 1989, a TV center opened in APN. Later, it was transformed into the TV-Novosti TV company.[2]

APN heads: Boris Burkov (1961-1970), Ivan Udaltsov (1970- 1975), Lev Tolkunov (1975-1983), Pavel Naumov (1983-1986), Valentin Falin (1986-1988), Albert Vlasov (1988-1990).[2]

By a decree of USSR President Mikhail Gorbachev, “On the Establishment of the Information Agency Novosti,” the Information Agency Novosti (IAN) succeeded APN on July 27, 1990. “To provide information support for the USSR’s state domestic and foreign policies and proceeding from the interests of the democratization of the mass media,” the Novosti Press Agency was renamed the Information Agency Novosti (IAN). IAN’s tasks remained the same - preparing and publishing printed, TV and radio materials in the USSR and abroad; studying public opinion on Soviet foreign and domestic policies in the USSR and abroad.” A computer databank was created in the Agency. Initially, it contained over 250,000 documents. In 1991, the Infonews hotline started operating in the Agency. IAN had bureaus in 120 countries. It published 13 illustrated magazines and newspapers. The chairman of the IAN Board was Albert Ivanovich Vlasov.[2]

Advertisements

Russian Federation

RIA Novosti bureau in Washington, D.C.

The Russian Information Agency Novosti was created in September 1991 on the basis of IAN and the Russian Information Agency. By a decree of the Russian president dated August 22, 1991, RIA Novosti was placed within the competence of the Press and Information Ministry. RIA Novosti had about 80 bureaus and news offices abroad, over 1,500 subscribers in CIS countries and about a hundred in non-CIS countries. In 1993, by a decree of the Russian president of September 15, 1993 “On the Russian Information Agency Novosti”, RIA Novosti became a state news-analytical agency. RIA Novosti’s radio channel - RIA-Radio worked in 1996. In August 1997, the TV channel Kultura was set up on the basis of the RIA TV channel under the sponsorship of the VGTRK TV and radio broadcasting company. By a decree of the Russian president, “On Improving the Work of the State Electronic Media,” the VGTRK information holding was created in May 1998, which RIA Novosti joined.[2]

In May 1998, the Agency was renamed the Russian Information Agency Vesti. As a mass media body, it retained the name of RIA Novosti.[2]

References

External links


Advertisements






Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address
Message