RT (TV network): Wikis

Advertisements
  
  

Note: Many of our articles have direct quotes from sources you can cite, within the Wikipedia article! This article doesn't yet, but we're working on it! See more info or our list of citable articles.

Encyclopedia

From Wikipedia, the free encyclopedia

RT
Russia-today-logo.svg
Launched December 10, 2005
Owned by Autonomous Non-Profit Organization
Broadcast area Worldwide, via Cable, Satellite and Internet
Headquarters Moscow
Sister channel(s) Rusiya Al-Yaum, Vesti
Website www.RT.com
Availability
Terrestrial
Freeview (UK) Channel 85 (0600-0800, 1800-2200 only)
Satellite
NTV Plus (Russia)
Viasat
SKY Italia Channel 531
GlobeCast World TV
Sky Digital (UK & Ireland) Channel 512
Freesat Channel 206
Cyfra+ Channel 146
Yes (Israel)
Indovision (Indonesia) Channel 355
Bell TV (Canada) Channel 724
Airtel digital tv (India) Channel 311
Cable
Global Destiny Cable (Philippines) Channel 7
StarHub TV (Singapore) Channel 174
First Media (Indonesia) TBA
Rogers Cable (Canada) Channel 887
IPTV
Hypp.TV (Malaysia) Channel 2008
mio TV (Singapore) Channel 45

RT, previously known as Russia Today, is a globally broadcast English-language channel from Russia, and the first all-digital Russian TV network.[1]

The network, which cost about $230 million in 2005 to set up and $360 million for its first year of operation,[2] started broadcasting on December 10, 2005 with nearly 100 English-speaking journalists reporting for it worldwide.[2][3] It is available around the world via cable, satellite, and online free from the RT website.

Contents

Objectives

RT sets out to present the Russian point of view on events in Russia and its 'near abroad' and give the viewers an opportunity to get acquainted with Russian views on world and domestic events. Margarita Simonyan, RT's editor-in-chief, says the station was born out of the desire to present an "unbiased portrait of Russia".[1]

A major part of RT's airtime is devoted to Russian and world news, but it also airs business, sports and culture news. In addition, RT features documentaries, travel shows and commentaries on present-day life in Russia and Russian history.

Achievements

In 2007, RT's share of monthly audience among NTV Plus viewers in Moscow exceeded those of CNN and Bloomberg.[4]

In December 2007, RT programmes were displayed in New York on America's main information video walls, NASDAQ and Reuters. On New Year's Eve, RT's New Year's programme from Moscow and St. Petersburg was displayed live on the NASDAQ and Reuters screens for the thousands of people celebrating in Times Square.[4]

In August 2007, RT had television's first ever live report from the North Pole, which lasted 5 minutes 41 seconds. An RT crew participated in the Arktika 2007 Russian polar expedition, led by Artur Chilingarov on the Akademik Fyodorov icebreaker.[5]

In June 2007, RT was one of the first Russian TV channels to have its own channel on YouTube, the leading video hosting site on the Internet. In January 2008, the total number of views for RT videos on YouTube was over 3 million, and RT was sixth in YouTube's Most Viewed Partners rating, leaving behind CBS, BBC World, Al Jazeera English, and France 24.[4]

Advertisements

Professional awards

In January 2009 Silver World Medal for Best News Documentary “A city of desolate mothers” from the New York Festivals

In November 2008 Special Jury Award in the Best Creative Feature category for a Russian Glamour feature story at Media Excellence Awards in London.

In September 2008 Russia's most prestigious broadcasting award TEFI in Best News Anchor category.

In November 2007, RT's report on the anniversary of the Chernobyl catastrophe received a special prize from the international 2007 AIB Media Excellence Awards[6] in the News Coverage category. Other nominees included major international broadcasters such as BBC, France 24, Deutsche Welle, CBS, Al Arabiya, and others. There was only one story by CBS News which rated higher than RT and it received the Grand Prix.

In September 2007, the Eurasian Academy of Television and Radio[7] awarded RT with the Prize for Professional Skillfulness.

In June 2007, the 11th "Save and Preserve" International Environmental Television Festival[8] awarded its Grand Prix to RT's Meeting with Nature series. There were 284 entries competing in 10 categories, including a work by German TV channel Deutsche Welle.

In September 2006, the 10th "Golden Tambourine" International Festival for Television programs and films[9] awarded RT's documentary People of the Bering Strait in the Ethnography and Travel category.

Criticism

Western state and commercial media claim that RT has close ties with the Russian state authorities[10][11][12][13][14] and a few years after the channel started broadcasting, for being a "cheerleader" of the Kremlin,[12] applying positive spin to reports about governmental institutions, refraining from criticizing Prime Minister and former Russian president Vladimir Putin or the government, and deliberately and incessantly engaging in US/NATO/EU-bashing through "interviews" in which only Russian ultra-nationalists or highly critical, anti-western "experts" are interviewed--without any probing questions or challenges by the RT reporters, and without even bothering to hear opposing points of view.[2] RT itself claims to be funded by the Russian government, and on-air presenters also confirm that the network is a "Government Agency".[15] [16] A CBC News story contains allegations that RT is "a continuation of the old Soviet propaganda services".[2] Western commercial media, including The New York Times, routinely call it "state-run".[17]

One senior journalist at RT called these allegations of bias "nonsense". "The Russian coverage I have seen has been much better than much of the Western coverage," he said, adding, "My view is that RT is not particularly biased at all. When you look at the Western media, there is a lot of genuflection towards the powers that be. Russian news coverage is largely pro-Russia, but that is to be expected."[18]Also the head of the Russian governmental media watchdog Russian Federal Press and Mass Communications Agency, Mikhail Seslavinskii, denied there is any state censorship and stated that the RT works on its own as an independent editorial office.[11] Supporters say that putting forward a "positive view of Russia" is no different than what many other countries do.[2]

Satellite, Internet and Cable broadcasts

RT is transmitted on thirteen satellites, covering Europe, Asia, the Americas, southern Africa and Australia.[19] Of these, eleven transmit the channel free to air, enabling it to be received without a subscription.[20]

Viewers in Russia can receive the channel as a part of the NTV Plus basic package as well as Kosmos TV. In the UK and Ireland, it is available on the Sky platform's channel 512, including in the Freesat from Sky package. It is also available in the UK daily 0600-0800 and 1800-2200 on Digital Terrestrial platform Freeview channel 85. In Italy it is available on the SKY Italia Channel 531. In the US, it is available to digital customers of Time Warner Cable of New York and New Jersey, Channel 135.[21] Portions of RT are shown on MHz Worldview. Since MHZ Worldview is shown as a digital subchannel for some PBS stations (in addition to being available on DirecTV), this makes RT available on digital terrestrial television in the United States. MHz Networks, which owns MHZ Worldview, does a complete simulcast of RT on one of the digital subchannels of WNVC, one of the two stations it owns in Northern Virginia.

In January, 2010, RT became available in major cities in Western Canada through Shaw Cable. It started being available a couple of months earlier in major cities in Eastern Canada through Rogers Cable.

News clips and a live stream of the broadcast are available via the RT website.

Programs

  • News
  • Weather (only graphics)
  • Business Today
  • Moscow Out (Arts and culture show)
  • Spotlight
  • Sports
  • Russia Close-Up
  • XL Reports (Documentary since 2006)
  • In Context
  • Technology Update
  • Wayfarer (Russian Travel and Adventure Programme)
  • Primetime Russia (Evening "opt out" news show for only Russia/CIS audiences)
  • Venice of the North: A Season in St Petersburg. (Travelog on former Russian Capital)
  • Keiser Report (Financial tabloid show)
  • The Alyona Show (US based studio chat show)

Presenters

News anchors

  • Staci Bivens
  • Yulia Bokova
  • Bill Dod
  • Marina Dzhashi
  • Anya Fedorova (Primetime Russia)
  • Neil Harvey (Primetime Russia)
  • Alice Hibbert
  • Cary Jonston
  • Kevin Owen
  • Anissa Naouai
  • Yulia Shapovalova
  • Rory Suchet
  • Kelly Keiter
  • Matt Trezza

Reporters

  • Gayane Chichakyan
  • Sara Firth
  • Charlotte Lomas Farley
  • Dina Gusovsky (US)
  • Ekaterina Gracheva
  • Anissa Naouai
  • Egor Piskunov
  • Marina Portnaya (US)
  • Paula Slier (Israel)
  • Priya Sridhar (US)
  • Yevgeny Sukhoi
  • Sean Thomas

Business Today presenters

  • Laura Emmett (Now London Bureau Chief)
  • Daniel Jones
  • Karina Melikyan
  • Natallia Shanetskaya

Sport presenters

  • Andrew Farmer
  • Pete Oliver
  • Eunan O'Neill
  • Kate Partridge
  • Richard Van Poortvliet

Other presenters

Past presenters (all)

Past Reporters

See also

References

  1. ^ a b "Russia Today to be 24-hour, English TV station". CBC News. 2005-06-07. http://www.cbc.ca/arts/story/2005/06/07/russiantv050607.html. Retrieved 2008-05-06. 
  2. ^ a b c d e "Journalism mixes with spin on Russia Today: critics". CBC News. 2006-03-10. http://www.cbc.ca/arts/story/2006/03/10/russia-today-critics.html. Retrieved 2009-01-04. 
  3. ^ "Russia Today tomorrow". Broadband TV News. 2005-09-15. http://www.broadbandtvnews.com/archive_cen/160905.html. Retrieved 2007-07-26. 
  4. ^ a b c News&events Retrieved: 05-10-08
  5. ^ Russia Today Retrieved: 05-10-08
  6. ^ AIB Media Excellence Awards
  7. ^ Eurasian Academy of Television and Radio
  8. ^ 11th "Save and Preserve" International Environmental Television Festival
  9. ^ "Golden Tambourine" International Festival for Television programmes and films
  10. ^ "Russia Today Built on Kremlin Ties". Kommersant. 2005-09-16. http://www.kommersant.com/page.asp?id=609300. Retrieved 2008-04-14. 
  11. ^ a b "Russia: New International Channel Ready To Begin Broadcasting". Radio Free Europe/Radio Liberty. 2005-12-09. http://www.rferl.org/featuresarticle/2005/12/24cd96c9-864b-4d7f-8431-541f7d6a4ade.html. Retrieved 2008-05-06. 
  12. ^ a b "Russia Pumps Tens of Millions Into Burnishing Image Abroad". Washington Post. 2008-03-06. http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2008/03/05/AR2008030503539_pf.html. Retrieved 2008-04-14. 
  13. ^ "New Global TV Venture to Promote Russia". Voice of America. 2005-07-06. http://www.voanews.com/english/archive/2005-07/2005-07-06-voa33.cfm?CFID=285357866&CFTOKEN=42597376. Retrieved 2008-04-14. 
  14. ^ "Russian News, English Accent". CBS News. 2005-12-12. http://www.cbsnews.com/stories/2005/12/11/uttm/main1115914.shtml. Retrieved 2008-04-14. 
  15. ^ http://www.youtube.com/user/RussiaToday
  16. ^ http://www.linkedin.com/pub/alyona-minkovski/11/695/a93
  17. ^ Stephan Heyman. A Voice of Mother Russia, in English. New York Times May 18, 2008.
  18. ^ "Russia claims media bias". 2008-08-12. http://www.variety.com/article/VR1117990468.html?categoryid=14&cs=1. 
  19. ^ "Russia Today:Satellite". 2008-09-17. http://www.russiatoday.ru/satellite. 
  20. ^ "Free TV from Russia". 2008-09-17. http://www.lyngsat.com/freetv/Russia.html. 
  21. ^ "Corporate profile". Russia Today. http://www.russiatoday.ru/corporate_profile. Retrieved 2007-07-26. 
  22. ^ "The Team Carson Scott". Sky News Business Channel. http://www.businesschannel.com.au/team/biog.aspx?page=45. Retrieved 2009-06-24. 

External links


Advertisements






Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address
Message