Sky Sports News: Wikis

  
  

Note: Many of our articles have direct quotes from sources you can cite, within the Wikipedia article! This article doesn't yet, but we're working on it! See more info or our list of citable articles.

Encyclopedia

From Wikipedia, the free encyclopedia

Sky Sports News
Skysportsnews.PNG
Launched 1 October 1998
Owned by BSkyB
Picture format SDTV (4:3)
Audience share 0.5%
(June 2009, BARB)
Slogan For more news and more views go to skysports.com
Formerly called Sky Sports.com TV
Website www.skysports.com
Availability
Terrestrial
Freeview Channel 83
Satellite
Sky Digital Channel 405
Cable
Virgin Media Channel 517
UPC Ireland
(ex NTL Ireland)
Channel 408
UPC Ireland
(ex Chorus Digital)
Channel 63
IPTV
TalkTalk TV Channel 550
Internet television
TVCatchup Watch live (UK only)

Sky Sports News (SSN) is a 24-hour sports news channel in the United Kingdom. It is run by BSkyB whose sports channels include Sky Sports 1, 2, 3, and 4, as well as Sky Sports HD1, HD2 and HD3.

Two hours of live feed (daily at 7am BST, weekdays at 5pm BST) and one hour of delayed feed (daily at 11pm BST) are picked up by Fox Soccer Channel in the United States and Fox Sports World Canada; both FSC and Sky are News Corporation companies.

Contents

Overview

The channel focuses predominantly on football (especially during the August-May season) but reports on a wide range of sports; even sports to which Sky do not possess broadcasting rights (such as Formula One and Baseball) receive limited coverage. The programming is presented by two reporters in the studio who read the news or introduce short clips featuring highlights and interviews covering a variety of topics. Tabs at the bottom of the screen give unrelated information on a wide range of sports, while a sidebar also shows unrelated league tables or other information. The content of the main studio feed generally repeats depending on the amount of news at a given time, varying from 20 minutes to an hour.

On 20 May 2007, SSN broadcast the Conference Play Off Final between Exeter and Morecambe. This was the first live match to be shown on the channel since certain European games involving British teams were shown to provide exclusivity when competing with the then operational OnSports (owned by ITV) as Sky Sports News was not available at that time via digital terrestrial platforms. This was due to all other Sky Sports channels being occupied by live sport. This enabled Freeview viewers to watch a live match on Sky Sports. The second live game broadcast on SSN was Wales v New Zealand on 26 May 2007, it also screened the La Liga tie between Espanyol and Barcelona live in December 2007.

Sky Sports News is famous for its coverage of speculation over manager appointments in the Premier League. Such speculation enables employees to take advantage of fluctuation in betting markets for such appointments. Such coups include Harry Redknapp and the Newcastle United managers position subsequently taken by Kevin Keegan, plus numerous Tottenham Hotspur managers. The Football Association instigated investigations into alleged 'insider trading' but to date no action has been taken.

History

Sky Sports News viewing figures

Sky Sports News launched on 1 October 1998, the launch date of BSkyB's Digital Satellite service, and was BSkyB's first digital only channel. On 10 April 2000 SSN relaunched as Sky Sports.com TV, a move to bring it tie in to the launch of the skysports.com website. Despite criticism of the channel's style and content, Sky Sports News was a success.

Due to the main success of Sky Sports News, the Channel had soon scrapped its ".com TV" look, and on the 1st July 2001, Sky Sports News launched another graphics change. A major part of this was the standardisation, i.e. a more corporate look across the Sky channels. The Channel also scrapped its slogan and just paid attention to the fact of the news. This was clearly a success for Sky Sports News, and the channel continued its services to its viewers.

From April 2002, Sky Sports News launched yet another face-lift to its channel, and it was the biggest yet. The channel stayed in the same studio, but with a silver look replacing the old wooden bench, and there was a promise of being first for breaking news, along with much more useful information.

In 2004 Sky Sports News changed its image, with a more open blue look to the channel. The titles featured players such as Frank Lampard, Tim Cahill, Thierry Henry and Ryan Giggs passing the football to each other and unveiling the Sky Sports News logo. Programmes such as "Ford Sports Centre" were dropped, and replaced with shows such as Afternoon Report, Evening Update, Good Morning Sports Fans, Through the Night, and Sky Sports News at Ten.

The Channel also previously used a different piece of music for each news programme, the most well-known of these being Republica's "Ready to Go", "Shooting Star" by Deepest Blue, and more currently, "Club Foot" by Kasabian.

2007 revamp

A new look for the channel was introduced at 7am on 5 August 2007, in time for the new football season. The revamp is part of a wider reimaging of the Sky Sports brand across all channels.

Sky Sports News - August 2007, featuring former presenter Dan Lobb

The main presentation structure was retained, including the right hand information box displaying transfers and league table. The ticker at the bottom of the screen was also retained, however changed from white to red, with the yellow and black breaking news ticker being slightly tweaked but is largely similar to before. One of the largest changes occurred with the tocker, which has changed from blue to white, and which now has a tabbed effect showing the viewer what headlines are coming next.

Along with the changes to on-screen presentation, the revamp also included a new studio, new title sequences and a new theme tune. However, the channel did not change to a 16:9 Widescreen broadcasting format, instead it remained in a 4:3 format as it was before the revamp.

All of the old music was replaced and every show used the track Requiem for a Tower, Movement 4 by Corner Stone Cues.

On 5 August 2009 the channel received a small make-over with regards to a new music sequence and a new font used for all on-screen displays, this was despite some fans expecting wholesale changes.

On 6 January 2010 the channel underwent another slight revamp to the logo and side graphics.

Virgin Media dispute

On Thursday 1 March 2007, Virgin Media removed Sky's basic channels including Sky One, Sky Two, Sky News, Sky Sports News, Sky Travel and Sky Travel Extra, from their Television Services after a dispute between Virgin Media and BSkyB caused by the expiry of their carriage agreement and their inability to reach a new deal,[1] after attempts were made to reach an agreement. At Midnight, Sky Sports News was removed, and the name of the station in the electronic programming guide was changed to "OLD SKY SPORTS SNOOZE". As a direct rival to Sky Sports News, Virgin Media and Setanta Sports launched Setanta Sports News on 30 November 2007.

A deal was eventually reached between Virgin and Sky resulting in Sky Sports News returning to the Cable platform on Thursday 13 November 2008 on channel number 517.[2]

Current presenters

References

External links








Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address
Message