The Full Wiki

Television licence: Wikis


Note: Many of our articles have direct quotes from sources you can cite, within the Wikipedia article! This article doesn't yet, but we're working on it! See more info or our list of citable articles.


From Wikipedia, the free encyclopedia

Funding of European public broadcasters
Carte de les Redevances audiovisuelle Europénnes.PNG
TV licence

     Television licence only      Television licence and advertising      Television licence, advertising and government grants

No TV licence

     Government grants, and advertising (lacking Andorra)      Commercial only (lacking Liechtenstein and Monaco)      Government grants only (Estonia) or Unknown

A television licence (or broadcast receiver licence) is an official licence required in many countries for the reception of television (and sometimes also radio) broadcasts. It is a form of hypothecation tax to fund public broadcasting, thus allowing public broadcasters to transmit programmes without, or with only supplemental, funding from radio and television commercials.



The early days of broadcasting presented broadcasters with the problem of how to raise funding for their services. Some countries adopted the advertising model, but many others adopted a compulsory public subscription model, with the subscription coming in the form of a broadcast licence paid by households owning a radio set (and later, a TV set).

The UK was the first country to adopt the compulsory public subscription model with the licence fee money going to the BBC, which was formed by Royal Charter to produce publicly funded programming yet remain independent from government, both managerially and financially. The licence was originally known as a radio licence.

With the arrival of television some countries created a separate additional television licence, while others simply increased the radio licence fee to cover the additional cost of TV broadcasting, changing the licence's name from "radio licence" to "TV licence" or "receiver licence". Today most countries fund public radio broadcasting from the same licence fee that is used for television, although a few still have separate radio licences, or apply a lower or no fee at all for consumers who only have a radio. Some countries also have different fees for users with colour or monochrome TV. Many give discounts, or charge no fee, for elderly and/or disabled consumers.

Faced with the problem of licence fee evasion, some countries choose to fund public broadcasters directly from taxation or via other less avoidable methods such as a co-payment with electricity billing. National public broadcasters in some countries also carry supplemental advertising.

Television licences around the world

The Museum of Broadcast Communications in Chicago[1] notes that two-thirds of the countries in Europe and half of the countries in Asia and Africa use television licences to fund public television. TV licensing is rare in the Americas, largely being confined to French overseas departments and British territories

The actual cost and implementation of the television licence varies greatly from country to country. The rest of this section looks at the licence fee in a number of countries around the world.




The Albanian licence fee is 800 Lekë (around 6.30) per year.[2] However, the licence fee makes up only a small part of public broadcaster RTSh's funding. RTSh is mainly funded directly from the government through taxes (58%), the remaining 42% comes from commercials and the licence fee.


In accordance with the Austria RGG (TV and Radio Licence Law) all broadcasting reception equipment in use or operational at a given location must be registered. The location of the equipment is taken to be places of residence or any other premises with a uniform purpose of use.

Responsible for licence administration in Austria is GIS - Gebühren Info Service GmbH, a 100% subsidiary of the Austrian Broadcasting Company (ORF), as well as an agency of the Ministry of Finance, charged with performing functions concerning national interests. Transaction volume in 2007 amounted to EUR 682 million, 66% of which are allocated to the ORF for financing the organisation and its programs, and 34% are allocated to the federal government and the local governments (taxes and funding of local cultural activities). GIS employs some 191 people and appr. 125 free lancers in field service. 3.4 million Austrian households are registered at GIS, percentage of licence dodgers in Austria amounts to 2,5%.

The main principle of GIS' communication strategy is to inform instead of control. To achieve this goal GIS uses a four-channel communication strategy:

  • Above-the-line activities (advertising campaigns in print media, radio and TV)
  • Direct Mails
  • Distribution channels – outlets where people can acquire the necessary forms for registering (post offices, banks, tobacconists, five GIS Service Centers throughout Austria)
  • Field service – customer consultants visiting households not yet registered

The annual television & radio licence varies in price depending on which state one lives in. Annual fees from June 2008 are:[3]

State Television Radio
Burgenland € 253.32 € 73.92
Carinthia € 279.72 € 80.52
Lower Austria € 272.52 € 78.72
Upper Austria € 223.32 € 65.52
Salzburg € 260.52 € 76.32
Styria € 284.52 € 82.32
Tyrol € 262.92 € 76.32
Vorarlberg € 223.32 € 65.52
Vienna € 276.72 € 80.16

Belgium (Walloon Region and Brussels Region)

The licence fee in Belgium's Walloon Region and Brussels Region (encompassing the French and German speaking communities) is 149.67 for a TV and €26.72 for a car radio.[4] Only one licence is needed for each household regardless of how many television sets there are. However, each car with a radio must have a separate car radio licence. Household radios do not require a licence. The money raised by the fee is used to fund Belgium's French and German public broadcasters (RTBF and BRF respectively).

Bosnia and Herzegovina

The licence fee in Bosnia and Herzegovina is around 36 per year.[5] The civil war and the associated collapse of infrastructure caused very high evasion rates. This has in part been resolved by collecting the licence fee as part of a household's telephone bill. The licence is used to fund PBSBiH (Public Broadcasting System of Bosnia and Herzegovina) which is an umbrella organisation of three separate broadcasters. These are BHRT (Radio and Television of Bosnia Herzegovina), which serves the whole country; RTVFBiH (Radio-Television of the Federation of Bosnia-Herzegovina) that primarily serves the population in the Federation of BiH; and RTRS (Radio-Television of the Republika Srpska), which primarily serves the population of Republika Srpska.


The licence fee in Croatia is set each year in accordance with the Croatian Radio Television Act, 2001. The act states that the total licence fee is equal to 1.5% of the average net salary in the previous year.[6][7] This works out at about €100 per year per household with at least one radio or TV receiver.

The fee is the main source of revenue for the national broadcaster Hrvatska Radiotelevizija (HRT), and a secondary source of income for other national and local broadcasters, which receive a minority share of this money. Despite the licence money, HRT's programmes are still not free of advertisements, but the percentage of air time which may be devoted to advertising is limited by law and is lower than the one that applies to commercial broadcasters.

Czech Republic

The licence fee in the Czech Republic is 1620 Kč (€56.90) as from January 1, 2008.[8] Each household pays for one TV licence regardless of how many televisions they own. Corporations and the self-employed must pay for a licence for each television.


The licence fee in Denmark is 2,260 kr[9] (around 300) (2010) in media licence fee (which applies to all TVs, computers with internet access above 256 kbit/s or with TV tuners or other devices that can receive broadcast TV: which actually means that you have to pay the TV licence if you have a relatively new mobile phone). Radio licence is 320 kr (around 43). The black/white TV rate is no longer offered after January 1, 2007. The majority of the licence fee is used to fund the national radio and TV broadcaster DR. However, a proportion is used to fund TV 2's regional services.[10]. TV2 itself used to get means from the licence fee but is now funded exclusively through advertising revenue [11]. Though economically independent from the licence fee TV2 still has obligations and requirements towards serving the public which is laid down in a so called "public service contract" between the government and all public service providers. TV2 does receive indirect subsidies through favorable loans from the state of Denmark.


The television fee in Finland is between 224.30 and 232.20 (depending on the interval of payments) per annum for a household with TV (as of 2009). It is the primary source of funding for Yleisradio (YLE). The amount is being adjusted yearly for reasons including transition to digital television. There are no exemptions from the fee, but municipal social welfare is meant to cover also the cost of TV licence.

In 2000, a new constitution guaranteed everyone the right to receive messages without permission as a part of freedom of speech[12]. The term television licence fee was therefore dropped in favour of television fee, but other than that, little has changed.

The switch to digital only transmission of TV in Finland has seen a decline in the number of households with a TV licence[13]. The reason for this is not clear. It may be that people are recouping the mandatory cost of purchasing a digital receiver (€50-€100 for basic models) against the cost of the licence by way of protest, and others may genuinely have given up watching TV altogether.

The TV licence has been criticized for various reasons. The licence inspectors who target households that have no licence are seen as an invasion of privacy. People who do not let the inspectors in, which they have perfect right to do, have reported that they have been ordered to pay the fee and penalty fees based on questionable evidence or no evidence at all.[14] Yet the inspections are not effective and many people watch TV without paying the licence.[citation needed] With the increased popularity of commercial TV channels, pay-TV, cable, satellite and DVDs the right for YLE to receive the fees have questioned. IPTV has lead the very definition of what is a TV to become vague.[15] Because of this alternative methods of raising the money has been proposed. A parliamentary committee tasked with evaluating the alternative methods has ruled out direct state funding because that would allegedly endanger the independence of the YLE. Scrambling the channels - not just YLE but also commercial would cause technical problems. The most likely alternative, unanimously supported by the aforementioned committee (with representation from all parties in the parliament) and also by the Minister of Communications Suvi Lindén, is to make the fee mandatory for all households and companies, regardless of whether TV is actually watched or not, and collect it as fixed size (effectively regressive) tax[16][17].


In 2005, the television licence fee in France (mainland & Corsica) was 116 and in the overseas departments it was €74. The licence funds services provided by Radio France, France Télévisions and Radio France Internationale. Overseas departments receive the Reseau France d'Outre Mer ('Télé [name of department or territory]', Tempo, and France Ô), whilst the mainland receives France 2, France 3, France 5, Arte, France 4 and Gulli.[18] Public broadcasters in France used to supplement their licence fee income with that from advertising. However, changes in the law in 2000 designed to stop public television chasing ratings, have brought this into steep decline and recently has stopped altogether [19]. Between 1998 and 2004 the proportion of France Télévision's income that came from advertising declined from around 40% to 30%.[20] To keep the cost of collection low, the licence fee in France is collected as part of local taxes.[20]


The licence fee in Germany (Gebühreneinzugszentrale) is 204.36 per annum for TV and radio, and 66.24 for just radio.[21] It is billed by the month, but typically paid quarterly (yearly payments are possible). The unemployed, disabled and people (nearly) solely dependent on governmental support for living do not need to pay the licence fee. Starting in 2007, the German government will establish a licence fee for the first working Internet link (e.g. mobile phone or PC) in a household or a company if it is the only source for radio and television. These devices will be charged the radio fee. The licence fee has to be paid even if the device is not attached or has no immediate capabilities to connect to internet.

The licence fee is used to fund the public broadcasters ZDF, ARD, and Deutschlandradio, ARTE and the public "Third Programmes" TV channels and all public radio stations as well. Their budgets are often supplemented by limited advertisements at certain hours of the day. Germany currently has one of the largest public broadcast budgets in the world. Their annual revenue is roughly EUR 7.6 billion (which is approximately twice as much as the European and Russian space programs combined), plus EUR 500 million in commercial ads. Nevertheless the board of public broadcasters sued the German states for interference with their budgeting process, and on September 11, 2007, they achieved a total victory at the Supreme Court, rendering their institution as an independent and self-governing body.

Public broadcasters have announced that they are determined to strongly utilize all available ways to access their "customers" and as such have started a very broad internet presence with media portals, news and TV programs. With the intention to "reach their customers" in an appropriate way, the national broadcasters have abandoned their pledge for restricting their internet activities.


The licence fee in Greece is indirect but obligatory and paid through electricity bills. The amount to be paid is €51.60 (2006) for every separate account of the electrical company (including residence, offices, shops and other places provided with electricity). Its beneficiary is the state broadcaster Ellinikí Radiofonía Tileórasi (ERT). Predicted 2006 annual revenue of ERT from the licence fee (officially called "retributive" fee) is €262.6M (from €214.3M in 2005).[22]

There has been some discussion about imposing a direct licence fee after complaints from people who do not own a television set and yet are still forced to fund ERT. An often quoted joke is that even the dead pay the licence fee (since graveyards pay electricity bills).[23]


In Iceland the TV Licence is 32 460 kr[24] (around 346.59) (2006). Discounts are available for black and white TVs and those who only have radios. The TV Licence is used to fund RÚV.[25] However, this income is supplemented by limited broadcasting commercials (around 3 minutes per hour).


In 2008 the television licence in the Republic of Ireland is 160,[26] In 2006, the television licence in Ireland was 158,[26] up from €155 in 2005. It is free to anyone over the age of 70 (regardless of means or circumstances) and to some over 66, and the blind although these licences are in fact paid for by the state. The Irish Post Office, An Post, is responsible for collection of the licence fee and commencement of prosecution proceedings in cases of non-payment. However, An Post has signalled its intention to withdraw from the licence fee collection business.[27] The Irish TV licence makes up 50% of RTÉ's revenue. The rest comes from RTÉ broadcasting commercials on its radio and TV stations.[28] Furthermore, some RTÉ services, such as RTÉ 2fm, RTÉ Aertel,, and the transmission network operate on an entirely commercial basis.

The licence fee does not entirely go to RTÉ. After collection costs, 5% is used for the Broadcasting Commission of Ireland's "Sound and Vision Scheme", which provides a fund for programme production and restoration of archive material which is open to applications from any quarters. 5% of what RTÉ then receive is granted to TG4, as well as a requirement to provide them with programming. The remainder of TG4's funding is direct state grants and commercial income.

The licence must be paid for premises that have any equipment that can potentially decode TV signals, even those that are not RTÉ's.


In 2008, the licence fee in Italy was 106.00 per household with a TV set or "similar devices" (these include computers, mobiles, video-intercoms, etc).[29][30]

It is the primary source of income for RAI, which does, however, also broadcast advertising. Italy has problems with collection of the licence, with approximately 40% of viewers (mainly from southern Italy) not paying their licence. One of the reasons is that the maximum fine is only half that of the licence itself (plus the licence on top of that), compared to the UK where the fine is up to £1000 (about €1500.)

Viewers in the province of Bolzano-Bozen, Italy, which has a large German-speaking minority, can also receive Austrian and German public TV and radio channels via terrestrial transmissions. However, they do not pay the German or Austrian licence fees.


The licence fee in the Republic of Macedonia is around 57 per year.[31] It is collected monthly as part of the electricity bill. In addition to licence fee funding, Macedonian Radio-Television (MRT) also takes advertising and sponsorship.


The licence fee in Malta is €34.40.[32] It is used to fund the television (TVM) and radio channels (Radio Malta and Radju Parliament) run by Public Broadcasting Services. Approximately two-thirds of TVM's funding comes from the licence fee, with much of the remainder coming from commercials.[33]


In accordance with the Broadcasting Law (December 2002), every household and legal entity, situated in the Republic, where technical conditions for reception of at least one radio or television programme have been provided, is obliged to pay a monthly broadcasting subscription fee. The monthly fee is 3.5 EUR

The Broadcasting Agency of Montenegro is in charge of collecting the fee (currently through the telephone bills, but after the privatization of state owned Telekom, the new owners - T-com, announced that they will not administer the collection of fee from July 2007).

The funds from the subscription received by the Agency belong to:

  • the Republic's public broadcasting services (radio and television) - 75%;
  • the Agency's fund for the support of the local public broadcasting services (radio and television) - 10%;
  • the Agency's fund for the support of the commercial broadcasting services (radio and television) - 10%;
  • the Agency - 5%.


The licence fee in Norway is 2434.32 kr[34] (about 300) per annum (2010). The fee is mandatory for any owner of a TV set, and is the primary source of income for Norsk Rikskringkasting (NRK). The licence fee is charged on a per household basis. Therefore addresses with more than one television receiver only require a single licence.


The current (2007) annual licence fee in Poland for television set is 204 (about 53) per annum[35] The licence may be paid monthly, quarterly, half-yearly or annually, there are discounts for early payment (up to 8.5% for paying for full year in advance). Those that have no TV but have a radio must pay the radio-only licence which costs 63.60 zł (about €17) per year.

Around 60% of the fee goes to Telewizja Polska with the rest going to Polskie Radio. In return public television is not permitted to interrupt its programmes with advertisements. The TV licence is waived for those over 75. Only one licence is required for a single household irrespective of number of sets, but in case of commercial premises one licence for each set must be paid. There is a major problem with licence evasion in Poland, as the inspectors do not have right of entry to inspected premises and must get the owner’s permission to enter, because of this, it is estimated that about 45% households and 98% of businesses do not pay.[36]


The licence fee in Romania for a household is 48 RON (about 12) per annum.[37] Small businesses pay about 45 and large businesses about 150. The licence fee is collected as part of the electricity bill. The licence fee makes up part of Televiziunea Română's funding, with the rest coming from advertising and government grants.


The total licence in Slovakia comes to approximately 42 per annum.[38] In addition to the licence fee STV also receives state subsidies and money from advertising.


In 2008, the annual licence fee in Slovenia stood at 132 for receiving both television and radio services (the same level since April 2004), or 39 for radio services only, paid by the month. This amount is payable once per household, regardless of the number of televisions or radios (or other devices capable of receiving TV or radio broadcasts). Businesses and the self-employed pay this amount for every set, and pay higher rates where they are intended for public viewing rather than the private use of its employees.[39]

The licence fee is used to fund national broadcaster RTV Slovenija. In calendar year 2007, the licence fee raised 78.1 million, or approximately 68% of total operating revenue. The broadcaster then supplements this income with advertising, which by comparison provided revenues of 21.6 million in 2007, or about 19% of operating revenue.[40]


The licence fee in Serbia is about € 46.5 per annum for TV and radio, and € 10.00 for car radio. It is billed by the month for TV and radio, and yearly for car radio. Serbia has problems with collection of the licence, with approximately 45% of viewers not paying their licence.


The current licence fee (Swedish: TV-avgift, literally TV fee) in Sweden is 2076 kr[41](about 200 / £187) per annum. It is collected on behalf of the three public broadcasters (Sveriges Television, Sveriges Radio and Sveriges Utbildningsradio) by Radiotjänst i Kiruna AB, which is jointly owned by them.

The fee pays for five TV channels, 45 radio channels as well as TV and Radio on the Internet. In Sweden, the term "television licence" was replaced a few years ago by "television fee", which was regarded as less ambiguous. The fee is leveraged based per household with TV service, not per TV set. Although the fee also pays for radio broadcasting, there is no fee for radios.


According to the Swiss Federal Law on Radio and Television (RTVG), the reception of radio or television programs from SRG SSR idée suisse must be registered and is subject to reception fees. The fees are paid per household or business location and not per device.

The licence fee in Switzerland is CHF 450.35 (about 292) per year for TV and radio.[42]

Viewers in the province of Bolzano-Bozen, Italy, which has a large German-speaking minority, can also receive the Swiss German-language channels via terrestrial digital transmissions, but do not have to pay a licence fee.


According to the law, a licence fee at the rate of 8% or 16%, depending on equipment type is paid to TRT (state broadcaster) by the producer/importer of the TV receiving equipment. Consumers indirectly pay this fee only for once, at initial purchase of the equipment. Also 2% tax is cut from each household/commercial/industrial electricity bill. However, government has plans to cancel this tax soon and fund the state broadcaster mainly from state budget.

No registration is required for purchasing TV receiver equipment.

United Kingdom

The United Kingdom has three independent public broadcasters, the BBC which is funded primarily by a TV licence, Channel 4 which is funded by advertising and S4C which is funded through a combination of direct government grant, advertising and in an indirect sense through the licence fee (see below). The BBC is by far the biggest broadcaster in terms of funding and breadth of output.

In the United Kingdom, the current annual cost for a colour television licence is £142.50 (approximately 176) and £48.00 (approximately €59) for monochrome TV (black and white).[43] The licence fee is charged on a family unit per household basis, which means there could be many TVs per household covered by a single licence. The majority of UK domestic customers will require one licence per household. The licence fee is used to fund the BBC's radio, television and internet services. A similar licence, mandated by the 1904 Wireless Telegraphy Act, used to exist for radio, but was abolished in 1971.

There are concessions for the elderly (free for over-75s[44]), the licence fee here being paid for by the Department for Work and Pensions. Blind people get a 50% discount on their licence or completely free if only in possession of an audio only receiver. Residents of residential care homes (for the elderly and people with physical/mental disabilities) can apply for a special licence called the licence for Accommodation for Residential Care (ARC) which is £7.50 per year.

The licence fee represents approximately 75% of the BBC's income with most of the rest coming from the sale of its programming overseas and other business allied to broadcasting such as publishing.[45] The UK's second public broadcaster, Channel 4, which is funded by advertising did however get funding for digital switch-over paid for from the licence fee.[46]

Some of S4C's programmes such as Pobol y Cwm and Newyddion, are made by BBC Wales and provided free of charge to S4C, meaning they are paid for by the licence fee. It also receives a fixed annual grant from the Department for Culture, Media and Sport with the remainder of revenue being generated from advertising revenue.

It is worth noting that the BBC also receives a direct government grant from the Foreign and Commonwealth Office to fund television and radio services broadcast to other countries such as the BBC World Service and BBC Arabic Television, but BBC World News is purely advertising funded and BBC Entertainment, BBC Knowledge, BBC HD Scandinavia and BBC Lifestyle are subscription based.

Furthermore, the BBC receives funding from the Scottish Government via MG Alba to finance the BBC Alba television service.



The television licence for 2006 in Israel is 400 (about £50 or €70). The licence fee is the primary source of revenue for the Israel Broadcasting Authority, the state broadcaster; however, its radio stations carry full advertising and its TV programmes sometime receive "sponsorship" from commercial entities to supplement this income.


In Japan, the annual licence fee for terrestrial television broadcasts is ¥15,490 (about €110) (slightly less if paid by direct debit) and ¥25,520 (about £110 or €164) if you receive satellite broadcasts.[47] There is a separate licence for monochrome TV, and fees are different in Okinawa. The Japanese licence fee pays for the national broadcaster Nippon Hōsō Kyōkai (NHK).

While every household in Japan with a television set is required to have a licence, it was reported in 2006 that "non-payment [had] become an epidemic" because of a series of scandals involving NHK.[48] As reported in 2005, "there is no fine or any other form of sanction for non-payment".[49]

Korea, Republic of

In South Korea, the television licence fee is collected for the Korean Broadcasting System and Educational Broadcasting System and is 30,000 per year[50] (about £15 or €25). It has stood at this level since 1981, and now makes up less than 40% of KBS's income and less than 8% of EBS's income.[51] Its purpose is to maintain public broadcasting in South Korea, and to give public broadcasters the resources to do their best to produce and broadcast public interest programs. The fee is collected by the Korea Electric Power Corporation through electricity billing.


The television licence in Pakistan is Rs300 per year (around €3.86). It is collected as a Rs25 per month charge to all consumers of electricity.[52] The proceeds of the fee and advertising are used to fund PTV.


Even though Singapore's only television broadcaster, MediaCorp, is technically not a public broadcaster, Singaporeans with TVs in their households or TVs and radios in their vehicles are still required to acquire a television licence. However, advertising air-time remains high at around 15 minutes of advertising every hour. The cost of the TV licence for a household in Singapore is S$110 (about €57).[53] Additional licences are required for radios and TVs in vehicles (S$27 and S$110 respectively).



The licence fee in Ghana is ¢3,000[54] (about €0.29) (2006). The fee is used to fund the Ghana Broadcasting Corporation (GBC). There has recently been controversy in the Ghanaian Parliament over the number of people who do not pay the licence.[54]


The licence fee in Mauritius is Rs 1200 per year (around €29).[55] It is collected as part of the electricity bill. The proceeds of the licence fee are used to fund the Mauritius Broadcasting Corporation (MBC). The licence fee makes up 60% of MBC's funding with the other 40% coming from television commercials.[56] However, the introduction of private broadcasting in 2002 has put pressure on MBC's revenue from commercials and this is decreasing. Furthermore, MBC is affecting the profitability of the private stations who want the government to make MBC commercial free[55]


The licence fee in Namibia was N$204 (about €23) in 2001.[57] The fee is used to fund the Namibian Broadcasting Corporation (NBC).[58]

South Africa

The licence fee in South Africa is R250 (about €23) per annum (R276 per year if paid on a monthly basis) for TV.[59] A concessionary rate of R65 is available for those over 70, and disabled persons or war veterans who are on social welfare. The licence fee partially funds the public broadcaster, the South African Broadcasting Corporation. The SABC does, unlike some other public broadcasters, derive much of its income from advertising. Proposals to abolish licencing has been circulating since October 2009. The national carrier hopes to receive funding entirely via state subsidies and commercials. According to "Television licence collections for the 2008/09 financial year (April 1 2008 to March 31 2009) amounted to R972m." (almost €90m)



Brazil has no license taxes for receiving TV or radio stations. The Brazilian license fee (applied only to broadcasters) is charged from any radiofrequency station, no matter the technology (analog or digital) and the kind of data (audio, video or other). The fee, that varies from R$1.34 to R$1,703.00, is used to fund the Empresa Brasil de Comunicação - EBC.

Countries where the TV licence has been abolished

The following countries have had television licences, but subsequently abolished them:


Radio licence fees were introduced in Australia in the 1920s to fund the first privately owned broadcasters which were not permitted to sell advertising. With the formation of the government-owned Australian Broadcasting Commission in 1932 the licence fees were used to fund ABC broadcasts while the privately owned stations were permitted to seek revenue from advertising and sponsorship. Television licence fees were also introduced in 1956 when the ABC began TV transmissions. All licence fees were abolished in 1974 by the Australian Labor Party government led by Gough Whitlam on the basis that the near-universality of television and radio services meant that public funding was a fairer method of providing revenue for government-owned radio and television broadcasters. The ABC has since then been funded by government grants, now totalling around A$800 million a year, and its own commercial activities (merchandising, overseas sale of programmes, etc.).

Belgium (Flemish region)

The Flemish region of Belgium abolished its television licence in 2001. The Flemish broadcaster VRT is now funded from general taxation.


Cyprus used to have an indirect but obligatory tax for CyBC, its state-run public broadcasting service. The tax was added to electricity bills, and the amount paid depended on the size of the home. By the late 1990s, it was abolished due to pressure from private radio and TV broadcasters. CyBC is currently funded by advertising and government grants.


It was announced in Gibraltar's budget speech of June 23, 2006 that Gibraltar would abolish its TV licence.[60] The 7,452[61] TV licence fees were previously used to part fund the Gibraltar Broadcasting Corporation (GBC). However, the majority of the GBC's funding came in the form of a grant from the government.


In Hungary the government took over the payment of all television licence fees from the public in 2002.[62] Effectively this means that funding for Magyar Televízió and Duna TV now comes from the government through taxation. As from Spring 2007 commercial units (hotels, bars etc.) have to pay television licence fees again, on a per TV set basis.


India introduced a radio receiver licence system in 1928, for All India Radio. With the advent of television broadcasting in 1956-57, television was also licensed. With the spurt in television stations beginning 1971-72, a separate broadcasting company, Doordarshan, was formed. The radio & TV licences in question needed to be renewed at the post offices on a yearly basis.

However in 1977, the licensing system was withdrawn, with both the Indian national public broadcasters, AIR and Doordarshan instead funded by both the Government of India and advertisements.


Malaysia abolished the TV licence at the end of 1999.


Since 1967 advertising has been introduced on the public television and radio, but this was only allowed as a small segment before and after news broadcasts. It wasn't until the late 80's so called "floating commercial breaks" were introduced, these breaks are usually segments of multiple commercials with a total duration of 1 to 3 minutes and are placed in-between programmes, to allow programmes themselves to run uninterupted. At the time, advertising on Sundays still wasn't yet allowed, mainly in part due to the heavy influence of the churches. In 1991 advertising on Sundays slowly began to take place.

With the plan to abolish the licence fee in 2000 due to the excessive collection costs[32] and in order to pay for public television from government funds, income tax was increased[32] in the late 90's and maximum run time of commercial breaks was extended to 5 and 7 minutes. The Netherlands Public Broadcasting is now funded by government subsidy and advertising. The amount of time used by commercial breaks may not exceed 15% of daily available broadcasting time and 10% of the total yearly available time.

New Zealand

Licence fees were first used in New Zealand to fund the radio services of what was to become the New Zealand Broadcasting Corporation. Television was introduced in 1960, and with it the television licence fee. The licence fee was capped at NZ$100 a year (around €49) in the 1970s, and the country's two television channels, while still publicly owned, became increasingly reliant on advertising. Later known as the public broadcasting fee, the licence fee was finally abolished in New Zealand in 1999, partly because the administration costs to collect the tax relative to the level of revenue was unviable, and also because the TV channels had become commercial revenue generators for the government with hardly any public service obligations left.


The licence fee was abolished in 1992 by the Cavaco Silva government, the fee funded the national public broadcaster RTP (Rádio e Televisão de Portugal). It was replaced with direct government subsidy and advertisements.[63]

However, since the merger between the public radio and television enterprises in Portugal, a fraction of the radio licence fee has served to fund the commercial advertising-free channel RTP2. The radio licence fee was instituted in the early 90's to fund the public radio channels which are advertising-free, and is charged through electricity bills under the name "Taxa de Contribuição Audiovisual" (Portuguese for Broadcasting Contribution Tax). The radio licence fee is approximately €20.52 per year (€1.71 per month).

Countries that never had a television or broadcasting licence



Ràdio i Televisió d'Andorra, the public broadcaster, is funded by both advertising and government grants, there is no fee.


In Estonia there are two public TV channels: Eesti Televisioon (ETV) and ETV2. The funding comes from government grant-in-aid. Around 15% of which was until 2008 funded by the fees paid by Estonian commercial broadcasters in return for their exclusive right to screen television advertising. Showing commercials in public broadcasting television was stopped in 2002 (after a previous unsuccessful attempt in 1998–1999). One argument was that its low-cost advertising rates were damaging the ability of commercial broadcasters to operate. The introduction of licence fee system was considered but ultimately rejected in the face of public opposition.[64] ETV is the only public television in EU which has neither advertising nor licence fee, it is funded by national governments grants.


In Liechtenstein there is the public radio station Radio Liechtenstein. It was founded as a private station in 1995, but was nationalized in 2004. Radio Liechtenstein is funded by commercials and government grants. A television station, 1FLTV, was launched in August 2008.


Luxembourg has never had a television licence, because when RTL (RTL Télé Lëtzebuerg) was established, it was simply a commercial broadcaster, and acted with public broadcasting dimension in its programming. Plus many Luxembourgers are trilingual in French, German and Luxembourgish, so many watched French, German and Belgian television as well as local TV, so putting a television licence in place would be seen as unfair.


Monaco has never had a television licence requirement. State broadcaster Télé Monte Carlo is run as a commercial broadcaster.


RTVE, the public broadcaster, is funded by both advertising and government grants, there is no fee. As from January 1st, 2010, advertising will be abolished, and the fundings will come from private stations.

North America

The reasons why the idea of a licence fee to fund broadcasting never caught on in Canada or the United States warrant some analysis.


In contrast to the situation in Europe, receiver licensing in Canada never had much to do with the funding of broadcasts. Before 1952, Canadian law required the licensing of all radio receivers, not just those for tuning in broadcasts. In 1952 the Radio Act was amended to exempt broadcast-only receivers from licensing. In addition, the Department of Communications (DOC) was given authority to exempt other receiver types from licensing as it saw fit. DOC decided to exempt all "home-type" receivers capable of receiving any radio communications other than "public correspondence" - a term defined as "radio transmissions not intended to be received by just anyone but rather by a member of the public who has paid for the message" - in other words, ship-to-shore radiotelephones calls or car-phone transmissions. Thus, after 1952, licenses were required in Canada only for general coverage shortwave receivers with single-sideband capability, and VHF/UHF scanners which could tune to the maritime or land mobile radiotelephone bands. These license requirements were ignored as burdensome and useless by the public and government alike.

So in 1982, responding to a Canadian court's finding that all unscrambled radio signals are public as a matter of physical fact even if the communicator did not intend to make their content readily accessible to anyone within range, the DOC decided to require receiver licensing only in cases where it was necessary to ensure technical compatibility with the transmitter.

Subsequently, regulation SOR-89-253 (published in the 4 February 1989 issue of the Canada Gazette, pages 498-502) eliminated license requirements for all radio and TV receivers, eliminating the possibility that licensing could be reinstated at the regulators' whim.

United States

In the United States, historically, privately owned "commercial" radio stations selling advertising quickly proved to be commercially viable enterprises during the first half of the twentieth century; though a few governments owned non-commercial radio stations (such as WNYC, owned by New York City from 1922 to 1997), most were owned by charitable organizations and supported by donations. The pattern repeated itself with television in the second half of that century, except that some governments, mostly states, also established educational television stations alongside the privately owned stations.

The United States did eventually create the Corporation for Public Broadcasting (CPB) in 1967, which eventually led to the Public Broadcasting Service and National Public Radio; however, those are loose networks of non-commercial stations owned by state and local governments, educational institutions, or non-profit organizations, more like U.S. commercial networks (though there are some differences) than European public broadcasters. The CPB and virtually all government-owned stations are funded through general taxes, and donations from individual persons (usually in the form of "memberships") and charitable organizations. Additionally, many individual programs on PBS and NPR are also sponsored by companies. While programming is not interrupted by traditional commercial breaks, underwriters typically precede and follow each program.

Since the annual funding for public television in the United States is about $2 per capita, a separate tax or fee for public television would probably prove unviable.

In some rural portions of the United States, broadcast translator districts exist, which are funded by an ad valorem property tax on all property within the district,[65] or a parcel tax on each dwelling unit within the district. Failure to pay the TV translator tax has the same repercussions as failing to pay any other property tax, including a lien placed on the property and eventual seizure.[66] In addition, fines can be levied on viewers who watch TV from the signals from the translator without paying the fee. Depending on the jurisdiction, the tax may be charged regardless of whether the resident watches TV from the translator or instead watches it via cable or satellite, or the property owner may certify that they do not use the translator district's services and get a waiver.

Another substitute for TV licenses comes through cable franchise agreements. An itemized tax on customers' bills is included or a tax on the cable TV operator's gross income to fund public-access television for the municipality that granted the franchise agreement. State governments also may add their own taxes. These taxes generate controversy since these taxes sometimes go into the general fund of governmental entities or there is double taxation (e.g. a tax funds public access television, but the cable TV operator must pay for the equipment or facilities out of its own pocket anyways, or the cable TV operator must pay for earmark projects of the local municipality that are not related to television).


China (mainland)

Neither the Republic of China (est. in 1912), nor its successor, the People's Republic of China (est. in 1949), has ever had a television licence fee to pay for the state broadcaster. The current state broadcaster, China Central Television (CCTV), established in 1958, is funded almost entirely through the sale of commercial advertising time, although this is supplemented by government funding. As a result, almost all television channels in China show commercial advertising.

Hong Kong

Hong Kong has never had a television licence fee, despite the fact that Hong Kong was a British crown territory. Indeed, most people living in Hong Kong have never heard of this term. Over-the-air television terrestrial broadcasts are always free of charge, no matter whether they are analogue or digital.

There are public television programmes produced by Radio Television Hong Kong (RTHK). RTHK is funded by the Hong Kong Government, but it does not have its own TV channel. Rather, it uses commercial television channels to broadcast its own programmes, and each of the traditional four terrestrial commercial TV channels in Hong Kong (TVB Jade and ATV Home, which carry Cantonese language broadcasts, and TVB Pearl and ATV World, which carry English language broadcasts), are required to broadcast 2.5 hours of public television per week. However, there is no such requirement for the newer digital channels.


Iran has never had a television licence. Since the establishment of the Islamic Republic in 1979, the state broadcaster has been Islamic Republic of Iran Broadcasting, which before 1979 was called National Iranian Radio and Television. In Iran private broadcasting is illegal.


Since Country Establishment date 2 September 1945, almost all television channels in Vietnam have advertisement, although they are state owned.

The Philippines

In the Philippines, there are three government-owned broadcast networks, namely National Broadcasting Network, Radio Philippines Network (now branded as SolarTV), and Intercontinental Broadcasting Company. These three networks get their money through government funding (no separate licence fee is collected) and advertising (these networks air home shopping programs in addition to a limited amount of traditional 30-second advertisements).



Most of Nigerians never heard of the TV Licence (except in relation to TV broadcasting licence granted to private TV Houses). The federal government's TV station, NTA [Nigeria Television Authority], has two TV broadcast networks - NTA 1 and NTA 2. NTA 1 is partly funded by the central government and partly by advertising revenue. NTA 2 is wholly funded by advertising revenue. Almost all of the 36 states in the Country have TV stations funded wholly or substantially by their respective governments.

Detection of evasion of television licences

In many jurisdictions, television licences are enforced. The BBC states 'television detector vans' are employed by TV Licensing in the UK.[67] Besides claims of (usually undisclosed) sophisticated technological methods (such as TEMPEST[citation needed]) for the detection of operating televisions, detection of illegal television sets can be as simple as the observation of the lights and sounds of an illegally used television in a user's home at night. Detection is made much easier because nearly all houses do have a licence, so only those houses that do not have a licence need to be checked.

Opinions of television licensing systems

Many feel that one of the main advantages of TV fully funded by a licence fee is that programming can be enjoyed by anyone with a TV without interruptions for advertisements.

Although many would argue that the alternative of funding TV through advertising is free of cost to the viewer, this is not quite so. TV advertising is used mostly to sell mass market items and the cost of mass market goods includes the cost of TV advertising. So the viewer effectively pays for TV in his/her shopping bill because he or she is also a consumer of mass market products. In fact it could be argued that the TV viewer effectively pays again because s/he loses valuable leisure time by having to wait for advertisements to end in order to watch a TV program from beginning to end. TV series that are timed to run an hour on commercial channels are frequently timed to run for just 40 or 45 minutes when shown on licence funded channels, without any loss of content. Europeans tend to watch one hour less TV per day than do people in North America,[68] but in practice may be enjoying the same amount of television but gaining extra leisure time instead of watching advertisements. However, the reason may not be so clear cut. Channels in Europe that do carry tv advertising carry about 50% less advertising per hour than their North American counterparts.[citation needed]

Voluntary funding of public television via subscriptions would require a subscription level higher than the licence fee (because not all people that currently pay the licence would vountarily pay a subscription) if quality and/or output volume is not to decline. These higher fees would deter even more people from subscribing leading to further hikes in subscription levels. In time, if public subscription television was subject to encryption to deny access to non-subscribers, the poorest in society would be denied access to the many well-funded programmes that public service providers produce today for the relatively low cost of the licence. In economic terms, the cost of producing and distributing a given TV program is independent of the number of viewers and the average cost per view will be at its lowest when the numbers of viewers are maximised as will happen if the signal is free-to-air and devoid of advertising.[citation needed]

The UK government's Department for Culture, Media and Sport, as part of its BBC Charter review, asked the public what they thought of various funding alternatives. Respondents were 2-1 in agreement with the statement "Advertising would interfere with my enjoyment of programmes" (59% sided with the statement and 31% disagreed with it) and 4-1 in agreement with the statement that "subscription funding would be unfair to those that could not pay" (71% agreed and 16% disagreed). They concluded, as others have done before, that the licence fee as method of funding public service broadcasting is "the least worse option".[69]

In many countries, radio channels and broadcasters web sites are also funded by a TV licence, giving access to radio and web services free of commercial advertising, so the benefit is wider than just in the sphere of television viewing. However, in countries with a receiver licence there is a minority who oppose the system. Some of the critics dislike the very idea of a mandatory charge for using a television, they regard it as an anomaly that a person can be forced to pay the licence fee, even if they choose not to use the services it pays for.[20] Such claims have grown stronger with the rise of multi-channel digital television funded by advertising. Critics claim that the licence fee is unjustifiable on the basis that minority interest programming can now be broadcast on specialist commercial channels.[20]

Others argue that a fixed licence fee is a regressive tax, and thus unfair on low-income groups.[70] Defenders of licence fees point out that, although the licence fee is a regressive tax, the same is true of many other compulsory payments such as petrol tax, vehicle tax and VAT. Furthermore, some countries attempt to make licence fees fairer to disadvantaged groups by offering discounts.

Some critics of the licence fee say that their terrestrial channels can be easily received by border cities and towns of neighbouring countries without having to pay for the licence fee of the former.

Opponents point to alternatives such as commercial funding, voluntary subscription, or funding from general taxation. However, opinion polls in most countries with a TV licence have shown that an overwhelming majority prefer the current system[citation needed], as it can give them access to TV that is not driven by commercial and political pressures as is sometimes seen with commercial, subscription, and taxation funded broadcasters (and thus "dare" to show "difficult" programmes). While this argument could be seen as valid for countries where the government is likely to wish to control a taxation-funded station, it can fall short in more democratic societies. The Australian Broadcasting Corporation, for instance, which is funded by general taxation, shows more political satire shows than any other station. Programmes such as "The Glasshouse", and the multiple Chaser programmes ("CNNNN", "The Chaser's War on Everything"), not only make jokes out of general politics, but are often anti-government, no matter what their policies or political orientation is.

The British government described the licence fee system as "the best (and most widely supported) funding model, even though it is not perfect".[71][72] That is, they believe that the disadvantages of having a licence fee are less than the disadvantages of all other methods. In fact, the disadvantages of other methods have led to some countries, especially those in the former Eastern Bloc, to consider the introduction of a TV licence.

For example, both Bulgaria[73] and Serbia[74] have attempted to legislate to introduce a television licence. In Bulgaria, a fee is specified in the broadcasting law, but it has never been implemented in practice. Lithuania[75] and Latvia have also long debated the introduction of a licence fee but so far made little progress on legislating for one. In the case of Latvia, many media commentators believe this is partly due to the fact that the government is unwilling to relinquish the control of Latvijas Televīzija that funding from general taxation gives it.[76] In other cases, nations with licence fees, such as the Czech Republic,[77] have increased the proportion of funding that their public broadcaster gets from licence fee. In some cases such nations have found that the existing public service broadcasters could not compete with commercial broadcasters for advertising revenues.


  1. ^ "License Fee". Encyclopedia of Television (1st Edition). Chicago: Museum of Broadcast Communications. 1997. Retrieved 2006-11-21. 
  2. ^ Open Society Institute, EU Monitoring and Advocacy Program ; Network Media Program. (2005) (PDF). Television across Europe: regulation, policy and independence: Albania. EU Monitoring and Advocacy Program (EUMAP)/ Open Society Institute (OSI). ISBN 1-891385-35-6. 
  3. ^
  4. ^
  5. ^ Open Society Institute, EU Monitoring and Advocacy Program ; Network Media Program. (2005) (PDF). Television across Europe: regulation, policy and independence: Bosnia and Herzegovina. EU Monitoring and Advocacy Program (EUMAP)/ Open Society Institute (OSI). pp. 253–338. ISBN 1-891385-35-6. 
  6. ^ The Croatian Radio-Television Act 2001, HRT. Retrieved on 2006-11-21.
  7. ^ Open Society Institute, EU Monitoring and Advocacy Program ; Network Media Program. (2005) (PDF). Television across Europe: regulation, policy and independence: Croatia. EU Monitoring and Advocacy Program (EUMAP)/ Open Society Institute (OSI). pp. 425–481. ISBN 1-891385-35-6. 
  8. ^ Česká Televize 2006, Czech Television External Relations.
  9. ^ The Licence -
  10. ^ Forside -
  11. ^ [1]
  12. ^ FINLEX - Hallituksen esitykset: HE 34/1998
  13. ^
  14. ^
  15. ^
  16. ^
  17. ^
  18. ^ A quoi sert la redevance audiovisuelle ?
  19. ^
  20. ^ a b c d Open Society Institute, EU Monitoring and Advocacy Program ; Network Media Program. (2005) (PDF). Television across Europe: regulation, policy and independence: France. EU Monitoring and Advocacy Program (EUMAP)/ Open Society Institute (OSI). pp. 638–728. ISBN 1-891385-35-6. 
  21. ^ Gez Faqs
  22. ^
  23. ^ AWMN Forum • Προβολή θέματος - ΕΡΤ και ΔΕΗ. Πως μπορείτε να μην πληρώνετε αναγκαστικά
  24. ^
  25. ^ English version
  26. ^ a b
  27. ^ Comptroller and Auditor General
  28. ^ About RTÉ
  29. ^ RAI Radiotelevisione Italiana - Gestione Abbonamenti
  30. ^ RAI Radiotelevisione Italiana - Gestione Abbonamenti
  31. ^ Open Society Institute, EU Monitoring and Advocacy Program ; Network Media Program. (2005) (PDF). Television across Europe: regulation, policy and independence: Republic of Macedonia. EU Monitoring and Advocacy Program (EUMAP)/ Open Society Institute (OSI). pp. 1165–1230. ISBN 1-891385-35-6. 
  32. ^ a b c (May 2006) Analysis of Responses on Fees for Broadcasting and Fees for Non-Commercial and Passive Services, Electronic Communications Committee (ECC) within the European Conference of Postal and Telecommunications Administrations (CEPT).
  33. ^ (May 2002) European Benchmarking: Public Service Broadcasters in the Digital Era, Circom Regional (European Association of Regional Television). Retrieved 2006-11-21
  34. ^, Retrieved on 2010-02-27.
  35. ^
  36. ^ Abonament
  37. ^ Open Society Institute, EU Monitoring and Advocacy Program ; Network Media Program. (2005) (PDF). Television across Europe: regulation, policy and independence: Romania. EU Monitoring and Advocacy Program (EUMAP)/ Open Society Institute (OSI). pp. 1231–1314. ISBN 1-891385-35-6. 
  38. ^ Open Society Institute, EU Monitoring and Advocacy Program ; Network Media Program. (2005) (PDF). Television across Europe: regulation, policy and independence: Slovakia. EU Monitoring and Advocacy Program (EUMAP)/ Open Society Institute (OSI). pp. 1385–1470. ISBN 1-891385-35-6. 
  39. ^ RTV Slovenija. "Mesečna višina RTV prispevka v skladu s Zakonom o Radioteleviziji Slovenija (Ur.l. RS št. 96/05)" (in Slovenian). Retrieved 2008-11-13. 
  40. ^ RTV Slovenija. "Annual Report 2007" (PDF). Retrieved 2008-11-13. 
  41. ^ "Radiotjänst". Retrieved 2009-03-03. 
  42. ^
  43. ^ TV Licensing - TV Licence Information
  44. ^ TV Licensing - Aged Over 74
  45. ^ (2008) BBC Annual Report, BBC. Retrieved on 2008-11-17.
  46. ^ Plunkett, John (2006-04-25). "Channel 4 gets £70m subsidy for switchover". The Guardian.,,1761155,00.html. Retrieved 2006-11-21. 
  47. ^ Receiving Fee System
  48. ^ Julian Ryall, "Japan Cracking Down On Nhk License Fee Nonpayment", The Hollywood Reporter, 2006-11-15, accessed 2009-06-14
  49. ^ "Respect! BBC the role model as NHK tries to beat scandal", The Times, 2005-02-04, accessed 2009-06-14
  50. ^ TV수신료와 수신서비스
  51. ^ Kbs Global
  52. ^ AsiaMedia:: PAKISTAN: PTV to earn Rs4bn thru licence fee: New collection system
  53. ^ Media Development Authority - Public Licences
  54. ^ a b "MPs Fail To Pay TV license?". Ghana Today. 2006-07-13. Retrieved 2006-11-21. 
  55. ^ a b (August 2003) The Mauritius Broadcasting Corporation: A Report, Sir Victor Glover, Prime Minister's Office, Republic of Mauritius. Retrieved on 2006-11-21
  56. ^ [2]
  57. ^ "Have you paid your TV licence yet?". The Namibian Economist. 2001-11-02. Retrieved 2006-11-21. 
  58. ^ Tyson, Robin (2006-06-02). "The Future Of The NBC". The Namibian. Retrieved 2006-11-21. 
  59. ^ Pay Yours
  60. ^ Chief Minister's Budget Speech, Government of Gibraltar Information Services, 2006-06-28. Retrieved on 2006-11-21.
  61. ^ Commonwealth Secretariat - Gibraltar
  62. ^ Open Society Institute, EU Monitoring and Advocacy Program ; Network Media Program. (2005) (PDF). Television across Europe: regulation, policy and independence: Hungary. EU Monitoring and Advocacy Program (EUMAP)/ Open Society Institute (OSI). pp. 789–864. ISBN 1-891385-35-6. 
  63. ^ Universidade do Minho: Media policy network in Portugal: a case study approach
  64. ^
  65. ^
  66. ^
  67. ^ BBC - Press Office - New generation of television detector vans
  68. ^ North America watches the most TV averaging four hours 28 minutes viewing per day. Europeans average three hours 35 minutes
  69. ^ Review of the BBC’s Royal Charter. What you said about the BBC DCMS
  70. ^ IPPR (2003-12-27). "BBC Review should consider licence fee concessions". Press release. Retrieved 2006-11-21. 
  71. ^ (March 2005). Review of the BBC’s Royal Charter: A strong BBC, independent of government (BBC Green Paper), Department for Culture, Media and Sport
  72. ^ "Licence fee 'needs more scrutiny'". BBC News. 2006-06-12. Retrieved 2006-11-21. 
  73. ^ Däther, Kerstin; Alexander Scheuer (2000). "The Financing of Public Service Broadcasting in Selected Central and Eastern European States". IRIS Legal Observations of the European Audiovisual Observatory (European Audiovisual Observatory): 14–20. Retrieved 2006-11-21. 
  74. ^ Open Society Institute, EU Monitoring and Advocacy Program ; Network Media Program. (2005) (PDF). Television across Europe: regulation, policy and independence: Serbia. EU Monitoring and Advocacy Program (EUMAP)/ Open Society Institute (OSI). pp. 1315–1383. ISBN 1-891385-35-6. 
  75. ^ Open Society Institute, EU Monitoring and Advocacy Program ; Network Media Program. (2005) (PDF). Television across Europe: regulation, policy and independence: Lithuania. EU Monitoring and Advocacy Program (EUMAP)/ Open Society Institute (OSI). pp. 1019–1075. ISBN 1-891385-35-6. 
  76. ^ Open Society Institute, EU Monitoring and Advocacy Program ; Network Media Program. (2005) (PDF). Television across Europe: regulation, policy and independence: Latvia. EU Monitoring and Advocacy Program (EUMAP)/ Open Society Institute (OSI). pp. 955–1017. ISBN 1-891385-35-6. 
  77. ^ (May 2006) Česká Televize 2006, Czech Television External Relations.

External links

TV licensing authorities

Other websites

Simple English

The television licence (sometimes called the TV licence or the television tax) is a small tax that people pay to watch television. It is used to pay, or part-pay, for the local public broadcaster, such as the BBC in the United Kingdom. It mainly exists in Europe, East Asia and parts of Africa. The licence fee varies in size from a few euros to around 350 euros per year in Iceland. In return for paying the licence, the broadcaster does have few or no adverts.

In the past, before television was well known, people used to have a radio licence, which is a roughly the same as television licence, but for radio. Some countries still have the radio licence together with the television licence.


Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address