The Full Wiki

More info on The Columbus Dispatch

The Columbus Dispatch: Wikis


Note: Many of our articles have direct quotes from sources you can cite, within the Wikipedia article! This article doesn't yet, but we're working on it! See more info or our list of citable articles.


From Wikipedia, the free encyclopedia

The Columbus Dispatch
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner Dispatch Printing Company (Wolfe family)
Publisher John F. Wolfe
Editor Benjamin Marrison
Founded 1871
Headquarters 34 South 3rd Street
Columbus, Ohio 43215
 United States
Circulation 199,524 Daily
334,422 Sunday[1]
ISSN 1074-097X
Official website

The Columbus Dispatch is a daily newspaper based in Columbus, Ohio that serves the central portion of the state. Its first issue was published on July 1, 1871 and has been the only mainstream daily newspaper in the city since The Columbus Citizen-Journal stopped printing in 1985.

The Dispatch and the various WBNS stations (WBNS (AM), WBNS-FM, and WBNS-TV) are privately owned by the Wolfe family. Although this concentration of media ownership might seem to run afoul of the Federal Communications Commission's cross-ownership rules, the family was granted an exemption because their ownership pre-dated the regulations. The Dispatch Broadcast Group also includes WTHR Channel 13 in Indianapolis, Indiana, an affiliate of NBC, and the "Ohio News Network" cable news channel.

As of 2010, John F. Wolfe is the newspaper's publisher.[2] Michael F. Curtin is the associate publisher emeritus, Michael J. Fiorile is the chief operating officer, and Benjamin Marrison is the editor.[3]



The paper is seen as having a conservative slant.[4][5][6] The paper's last endorsement of a Democrat as a Presidential candidate, was for the reelection of Woodrow Wilson in 1916.[7] More recently, coverage has been more inclusive of the diverse Columbus community [4] (e.g., the acceptance of same-sex commitment announcements); even the editorial positions (some endorsing more left-leaning politicians and policies) have taken on a more centrist cast. For example, the Dispatch endorsed Democratic gubernatorial candidate Ted Strickland in the 2006 Ohio elections.[8]

Additionally, the paper was involved in a widely published controversy involving Tina Resch in 1984.[9] [10] The paper reported on poltergeist activities in her family's home, which was studied by parapsychologist William Roll in relation to psychokinesis in which a person could move objects with their mind. The famous "flying telephone" picture taken by Fred Shannon was circulated by the AP throughout the world.[11]

The sections of the Dispatch include the Front Page, Metro, Sports and Life. The Flip Side is on the back page of the Life section, and the Business section is on the back page and inside back page of the Sports section. Food and Now! are sections included in the Wednesday paper, while Science is published on Tuesdays.

Historic Columbus Dispatch building at 34 South Third Street, across from the Ohio state capitol building. Originally the Dispatch and Columbus Citizen Journal were published at this location. The CJ is gone and the Dispatch is published at a modern color plant on the far west side of Columbus.

The Weekender section is included in the Thursday paper. A Faith & Values section is included in the Friday paper. Sunday sections include Travel, The Arts, Insight, and comics.

A competitor paper, The Columbus Citizen-Journal ("C-J", pronounced "See-Jay"), as it was known, was beholden to the Columbus Dispatch for its printing facilities, and controversy surrounded the C-J's demise in 1985.

Iranian cartoon controversy

In 2007, the Dispatch, along with other newspapers around the world, published a cartoon depicting Iranians as cockroaches and Iran as a sewer. [12] The National Iranian American Council contended that the cartoon was "racist" and that it "insulted and propagated hate against the Iranian American community." [12]


External links

Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address