The Courier-Journal: Wikis


Note: Many of our articles have direct quotes from sources you can cite, within the Wikipedia article! This article doesn't yet, but we're working on it! See more info or our list of citable articles.


From Wikipedia, the free encyclopedia

Courier-Journal logo
The Courier-Journal front page.jpg
The July 27, 2005 front page
of The Courier-Journal
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner Gannett Company, Inc.
Publisher Arnold Garson
Editor Bennie Ivory
Founded 1868
Headquarters 525 West Broadway
Louisville, Kentucky 40201
 United States
Circulation 218,796 Daily
266,594 Sunday[1]
Official website

The Courier-Journal, nicknamed the "C-J", is the main newspaper for the city of Louisville, Kentucky, USA. According to the 1999 Editor & Publisher International Yearbook, the paper is the 48th largest daily paper in the United States and the single largest in Kentucky.

The Courier-Journal also owns the alternative weekly paper Velocity, which is provided free of charge.




The Courier-Journal was created from the merger of several newspapers introduced in Kentucky in the 1800s.

Pioneer paper The Focus of Politics, Commerce and Literature, was founded in 1826 in Louisville when the city was an early settlement of less than 7,000 individuals. In 1830 a new newspaper, The Louisville Daily Journal, began distribution in the city and, in 1832, absorbed The Focus of Politics, Commerce and Literature. The Journal was an organ of the Whig Party, founded and edited by George D. Prentice, a New Englander who initially came to Kentucky to write a biography of Henry Clay. Prentice would edit the Journal for more than 40 years.

CJ Dispenser.jpg

In 1844, another newspaper, the Louisville Morning Courier was founded in Louisville by Walter N. Haldeman. The Louisville Daily Journal and the Louisville Morning Courier were the news leaders in Louisville and were politically opposed throughout the Civil War; The Journal was against slavery while the Courier was pro-Confederacy. The Courier was suppressed by the Union and had to move to Nashville, but returned to Louisville after the war.

In 1868, an ailing Prentice persuaded the 28-year-old Henry Watterson to come edit to the Journal. During secret negotiations in 1868, The Journal and the Courier merged and the first edition of The Courier-Journal was delivered to Louisvillians on Sunday morning, 8 November 1868.

Watterson era

Henry Watterson, the son of a Tennessee congressman, had written for Harper's Magazine and the New York Times before enlisting in the Confederate Army. He became nationally known for his work as the Courier-Journal emerged as the region's leading paper. He supported the Democratic Party and pushed for the industrialization of Kentucky and the South in general, notably through urging the Southern Exposition be held in Louisville. He attracted controversy for attempting to prove that Christopher Marlowe had actually written the works of Shakespeare. He won a Pulitzer Prize in 1917 for editorials demanding the United States enter World War I.[2]

The Courier-Journal founded a companion afternoon edition of the paper, The Louisville Times, in May 1884. In 1896, Watterson and Haldeman opposed Democratic presidential candidate William Jennings Bryan over his support of "Free Silver" coinage. This unpopular decision upset readers and advertisers, many of whom pulled their support for the Courier-Journal. Kentucky voted for the Republican candidate in 1896, the first time in state history, and local political leaders blamed the Courier. Only the popularity of the Louisville Times, which had no strong editorial reputation, saved the newspaper company from bankruptcy. The Courier supported Bryan in future elections.[2]

Haldeman had owned the papers until his death in 1902, and by 1917 they were owned by his son, William, and Henry Watterson.

Bingham ownership

On August 8, 1918, Robert Worth Bingham purchased two-thirds interest in the newspapers and acquired the remaining stock in 1920. The liberal Bingham clashed with long-time editor Watterson, who remained on board, but was in the twilight of his career. Watterson's editorials opposing the League of Nations appeared alongside Bingham's favoring it, and Watterson finally retired on April 2, 1919.[2]

I have always regarded the newspapers owned by me as a public trust and have endeavored so to conduct them as to render the greatest public service.

As publisher, Bingham set the tone for his editorial pages, and pushed for improved public education, support of African Americans and the poor of Appalachia. In 1933, the newspapers passed to his son, Barry Bingham, Sr. Barry Bingham would continue in his father's footsteps, guiding the editorial page and modernizing the paper by setting up several news bureaus throughout the state, expanding the news staff. During Barry Bingham, Sr.'s tenure, the paper was considered Kentucky's "Newspaper of Record" and consistently ranked among the 10 best in the nation.[2]

In 1971, Barry Bingham, Jr. succeeded his father as the newspapers' editor and publisher. The Binghams were well-liked owners popularly credited with being more concerned with publishing quality journalism than making heavy profits. They also owned the WHAS TV and radio station and the Standard Gravure company which printed, among other things, the Courier-Journal. Barry Bingham Jr. sought to free the papers from conflicts of interests, and through the Louisville Times, experimented with new ideas such as signed editorials. Bingham Jr. also parted with tradition by endorsing several Republican candidates for office.[2]

In 1974, Carol Sutton became managing editor of the Courier-Journal, the first woman appointed to such a post at a major US daily newspaper. Under the leadership of C. Thomas Hardin, director of photography, the combined photography staff of the Courier-Journal and Louisville Times was awarded the 1976 Pulitzer Prize for Feature Photography for its coverage of school desegregation in Louisville.

Barry Bingham, Jr. served as editor and publisher until he resigned in 1986, shortly after his father announced that the newspaper company was for sale.

Gannett ownership

In July 1986, Gannett Company, Inc. purchased the newspaper company for $300 million and appointed George N. Gill President and Publisher. Gill had been with the newspaper and the Binghams for over two decades, working his way up from reporter to Chief Executive Officer of the Bingham Companies. In 1993, Gill retired and Edward E. Manassah became President and Publisher.

In February 1987, publication of The Louisville Times, an afternoon publication that had experienced declining readership, ceased.

As of 2005, the C-J has received 10 Pulitzer Prizes and is read by an estimated 492,000 people daily and 670,900 people on Sundays.[3]

On December 3, 2008, it was announced that the C-J would lay off 51 employees, including 17 who voluntarily took buyout offers, as part of a larger cutback by Gannett due to financial losses.[4]

On April 10, 2009 the Courier-Journal handed over its front page to Turkish artist Serkan Ozkaya, who created a hand-drawn replica of the newspaper's front page. The paper announced it is part of a "public art partnership" it has entered into with Ozkaya and nonprofit organization artwithoutwalls.

On July 8, 2009 The Courier-Journal announced it would lay off 44 employess reducing the workforce to 575 employees.


Pulitzer Prize

Year Category Recipient For
1918 Editorial Writing Henry Watterson For his two World War I editorials "War Has Its Compensation" (10 April 1918), and "Vae Victis" (17 May 1918).
1926 Reporting William Burke "Skeets" Miller

For his coverage of the attempts to rescue Floyd Collins trapped in Sand Cave,
now part of Mammoth Cave National Park (February, 1925).

1956 Editorial Cartooning Robert York For his cartoon "Achilles" showing a bulging figure of American prosperity tapering to a weak heel labeled "farm prices". Appeared in The Louisville Times, (16 September 1955).
1967 Public Service The Courier Journal For its "meritorious public service" during 1966 in its fight against the ravages of Kentucky strip mining.
1969 Local General or Spot News Reporting John Fetterman For coverage of the funeral for a Vietnam casualty from Kentucky, "PFC Gibson comes home" (28 July 1968).
1976 Feature Photography The Courier Journal and The Louisville Times

For photo coverage of court-ordered busing in Jefferson County in 1975.

1978 Local General or Spot News Reporting Rich Whitt For his coverage and three months of investigation of the disastrous 28 May 1977 fire at the Beverly Hills Supper Club, Southgate, Kentucky in Campbell County.
1980 International Reporting Joel Brinkley and Jay Mather For international reporting in a series of articles, "Living the Cambodian Nightmare," their vivid account of refugees in Southeast Asia (December, 1979).
1989 General Reporting The Courier Journal For its exemplary initial coverage of a bus crash in Carroll County, Kentucky that claimed 27 lives and its subsequent thorough and effective examination of the causes and implications of the tragedy (1988).
2005 Editorial Cartoon Nick Anderson For his portfolio of twenty editorial cartoons.[2]

See also


  1. ^ "2007 Top 100 Daily Newspapers in the U.S. by Circulation" (PDF). BurrellesLuce. 2007-03-31. Retrieved 2007-05-29.  
  2. ^ a b c d e Towles, Donald B. (1994). The Press of Kentucky: 1787-1994. Kentucky Press Association.  
  3. ^ [1]
  4. ^ C-J lays off 51 as part of broader Gannett cutback The Courier-Journal. Retrieved on December 3, 2008.

Further reading

  • Towles, Donald B. (1994). The Press of Kentucky: 1787-1994. Kentucky Press Association.  
  • Pearce, John Ed (1997). Memoirs: 50 Years at the Courier-Journal and other places. Sulgrave Press. ISBN 1891138014.  

External links

Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address