The Full Wiki

The Seattle Times: Wikis


Note: Many of our articles have direct quotes from sources you can cite, within the Wikipedia article! This article doesn't yet, but we're working on it! See more info or our list of citable articles.


From Wikipedia, the free encyclopedia


The July 4, 2006 front page of
The Seattle Times
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner The Seattle Times Company
Publisher Frank A. Blethen
Editor David Boardman
Founded 1891
Headquarters 1120 John Street
Seattle, Washington 98109
 United States
Circulation 263,588 Daily [1]
359,671 Sunday[1]
ISSN 0745-9696
Official website

The Seattle Times is a newspaper serving Seattle, Washington, USA. It is the largest daily newspaper in the state of Washington. Since the 2009 demise of the printed version of rival Seattle Post-Intelligencer, it is the area's only major daily print newspaper.



The Seattle Times originated as the Seattle Press-Times, a four-page newspaper founded in 1891 with a daily circulation of 3,500, which Maine teacher and attorney Alden J. Blethen bought in 1896.[2][3] Renamed the Seattle Daily Times, it doubled its circulation within half a year. By 1915, circulation stood at 70,000. As of September 2009, weekday circulation stood at 263,588.[1]

The Times is one of the few remaining major city dailies in the United States independently operated and owned by a local family (the Blethens). The Seattle Times Company, while owning and operating the Times, also owns three other papers in Washington. The McClatchy Company owns 49.5 percent of voting common stock in the Seattle Times Company, formerly held by Knight Ridder.

The Times reporting has received seven Pulitzer Prizes.[2] It has an international reputation for its investigative journalism, in particular.[4]

The Joint Operating Agreement

From 1983 to 2009, the Times and Seattle's other major paper, the Hearst-owned Seattle Post-Intelligencer, were run under a "Joint Operating Agreement" (JOA) whereby advertising, production, marketing, and circulation were controlled by the Times for both papers.[2] The two papers maintained their own identities with separate news and editorial departments.

The Times announced its intention to cancel the Joint Operating Agreement (JOA) in 2003, citing a clause in the JOA contract that three consecutive years of losses allowed it to pull out of the agreement.[5] Hearst sued, arguing that a force majeure clause prevented the Times from claiming losses as reason to end the JOA when they result from extraordinary events (in this case, a seven week newspaper strike). While a district judge ruled in Hearst's favor, the Times won on appeal, including a unanimous decision from the Washington State Supreme Court on June 30, 2005.[6] Hearst continued to argue that the Times fabricated its loss in 2002. The two papers announced an end to their dispute on April 16, 2007.[7]

This arrangement JOA was terminated when the Post-Intelligencer ceased publication on March 17, 2009.

Delivery and page width

The Seattle Times was an afternoon paper for 104 years until March 6, 2000. [8] It switched to morning delivery to avoid the fate of other afternoon newspapers that had shut down.[9] This placed the Times in direct competition with its JOA partner, the morning P-I.

For decades, the broadsheet page width of The Times was 13½ inches (34.3 cm), printed from a 54-inch web, the four-page width of a roll of newsprint. Following changing industry standards, the width of the page was reduced in 2005 by 1 inch (2.54 cm), to 12½ inches (31.8 cm), now a 50-inch web standard. In February 2009, the web size was further reduced to 46 inches, which narrowed the page by another inch to 11½ inches (29.2 cm) in width.[10]


The Times prices are: $0.75 Daily, $1.50 Sunday.


External links



Got something to say? Make a comment.
Your name
Your email address